maandag 22 september 2008

Bronst 2008 awd in volle gang


Vandaag had ik geluk want ik heb…………….DE BRONST MEEGEMAAKT
Wat een super ervaring was dat.! Straks meer.
Ik heb een weekie vrij dus vanmorgen vroeg naar het AWD.
Nou vroeg………….het is pas half acht licht zo’n beetje, dus echt vroeg was het ook niet.
Er hing een mooie dauwsluier over het awd gebied maar de temperatuur was heerlijk. (Panneland)


Dauw over het paardenpad.
Is dit mannetje te jong of heeft hij de bronst vergeten?
Ik liep richting Middenveld en hoorde de damherten al burlen ,het geluid kwam vanuit richting Eendenvlak. Daar kwam ik al snel enkele mannetjes tegen.
Langzaam liep ik met tussenpose vooruit om dit hert te benaderen.
Hij was al snel aan me gewend en burlde vrolijk mee. Terwijl ik nog maar enkele meters van hem vandaan op mijn hurken ben gaan zitten. Ik probeerde foto’s te nemen van een burlend hert maar dat viel niet mee . of te vroeg of te laat. Wat een geluid is dat zeg . Het komt werkelijk overal vandaan. Om dat geluid te maken gooien ze hun kop naar achteren.

Eenmaal iets meer het bos in merkte ik al snel dat het barste van de mannetjes. Rond me heen stonden de mannetjes vol adrenaline (ik ook trouwens). Wat is zo’n mannetje als hij dicht bij je staat een imponerend beest.
Zeker om de 10/15 meter stond wel een mannetje waarschijnlijk om de hele lek heen. Want het burle kwam van alle kanten. Ondanks mijn aanwezigheid bleven de herten staan.
De gevechten waren soms door de bomen heen waar te nemen. Regelmatig hoorde je de geweien op elkander klappen. Terwijl de mannetjes om de lek heen aandachtig luisterde. Ik zat op mijn hurken en was onderhand omsingelt door de damherten. Nog dichter naderen wilde ik niet want ik wilde zeker geen storende factor wezen. Helaas toen ik thuis kwam bleek dat alle foto’s die ik van de lek maakte veeeeeeeeel te donker waren.

Maar wat een belevenis zeg …….je weet niet wat je meemaakt….schitterend!Ben wel blij dat het bij mensen niet zo gaat (macht van de sterkste) , want dan had ik waarschijnlijk nu nog geen seksuele ervaring gehad.

Mannetjes die afhaakte.

Dit zijn denk ik nog jonge mannetjes , Hun tijd komt wel.
Deze foto is veel later gemaakt op deze dag.
Hij bleef rustig liggen (hij was gewond aan zijn achterpoot).
Heeft hij gestreden? geen idee!

Ik trok me langzaam terug en verliet het lek . Nauwelijks was ik het bos uit of ik zag deze vos.



De vos was duidelijk bezig een muisje te vangen (Nog steeds mist op de achtergrond)

Hij was nog maar net aan te zien in het hoge gras.

Hinde.
In het gebied Klompenpan.


Kromme Schusterkanaal.
Richting Palmveld.
Een dag om niet snel te vergeten.

Voor het eerst echt de bronst meegemaakt.
Wat een superervaring is dat.