maandag 18 april 2016

Jonge Lepelaars Haarlem

De Lepelaars in Haarlem hebben jonge ..
Werden de eerste (vijf) lepelaars 04-03-2016 ..dit jaar gezien in de bomen van het natuurgebied "De Liede" (wat raar genoeg achter een benzinepomp ligt) ...hebben ze 17-04-2016 al jonge ..
In 2004 waren er hier voor het eerst broedparen ..(drie nesten)
Ik begreep dat er verleden jaar 23 broedparen waren ...
Toen we daar aankwamen had ik (nog) niet in de gaten dat ze al jonge hadden..
Er waren ook veel broedparen bezig met het aanslepen van nestmateriaal 
Totdat ik opeens doorhad dat ze al jongen hadden ..
Er zaten in dit nest zeker drie jongen ..helaas ging het soms erg snel...
-
Als de jonge uit het ei komen zijn de snavel en de poten oranje
..binnen enkele weken zijn deze grijs. De nesten zijn hoofdzakelijk oude nesten van de blauwe reigers ..die deze lepelaars inpikken.
Nestmateriaal 
-
Ook was ik eerder deze week even naar de Groene Jonker geweest..Even kijken of de Blauwborst zich al liet zien ...Nou die liet zich horen ..zo ook de Snor en meerdere rietgorzen ..
-
De blauwborst fotograferen is op zich niet zo heel moeilijk ..maar je wilt hem het liefst met zijn staart open ..en snavel wijd open ..zijn staart is namelijk mooi oranje (als hij open staat) Helaas had hij daar vandaag geen zin in ..
Het is in en rond de Groene Jonker behoorlijk mistig ..
Maar daar hou ik persoonlijk wel van ..
Het is zo voorbij ..dus je moet daar snel van profiteren ..
vanaf de hoge dijk ..heb je een mooi overzicht over het gebied.
-
Voordat je het weet ..breekt de zon door ..en is het magische gedeelte van de dag alweer verleden tijd. De snor laat zich constant horen ..maar hij zit lastig ver in het riet ..Ik heb niet veel tijd ..want ik moet op tijd thuis wezen voor de thuiszorg ..die sluiten me aan voor de antibiotica (rechts Rietgors) - (Links Kiekendief)
De Snor.
Nog een paar van de lepelaar ..hier als punker
Na het broeden raken ze hun kuif kwijt ..ook de oranje markeringen op borst en keel verdwijnen dan.
-
Natuurlijk had ik meer foto's van de lepelaars ..maar het moet ook niet teveel van het goede wezen :)