dinsdag 29 maart 2016

Verleden en Heden

Een mooiere dag bestaat niet ...zaterdag 22 december 2007 
De Amsterdamse Waterleidingduinen AWD ziet wit ..en niet zo'n klein beetje ..werkelijk alles..ja..alles zit onder de rijp.
Hier in het gebied "Witteveld" loopt een tamme vos.
En deze heren zijn hier duidelijk om mooie foto's te maken van deze vos.. 

(2007 tamme vos)
Ja..de awd heeft op verschillende plekken tamme vossen gekend 
En het voeren van vossen ..dat gebeurden vroeger ook.
Zie: Stroper  Piet de Ket .. (Piet Duivenvoorde) die al sinds 1980 vossen voerden bij de Zilk.
Hij stond bekend als de vossenman. 
Januari 2009 gebied "Witteveld"..
In 2008 komen we enkele tamme vossen tegen ..en telkens een ander gebied ..
zo zien we een vos met welpen in het gebied "Klompenpan" maar ook op het "Zwarteveld" "Van Limburg Stirum Kanaal" "Vogelenveld" en "Kromme Schusterkanaal" en "Drift Blauwe Paal" ..enz.
-
In maart 2009 fotografeer ik bij de "Duizendmeterweg" voor het eerst de tamme rekel. (deze rekel is al een tijdje dood)  Foto boven: De rekel is lang de kopfoto geweest van deze site. In december 2009 zie ik hier ook voor het eerst de moervos die nu (mrt 2016) dood is. Ze zit prachtig in haar wintervacht ..en zo te zien in haar bloei van haar leven. Zie foto rechts
(Kwijlende Moervos)
Deze moervos is nu dood vandaar deze terugblik wat vossen betreft Deze foto is van april 2010
Hij ving die dag een mol ..en ik had geluk dat ik hem net met een nieuwe lens kon fotograferen.
Meer zie: KLIK
-
27 mrt 2016 ..Herman en ik gaan bij "Panneland" naar binnen ..maar dit keer niet met zonsopkomst..het regent en buienradar geeft aan dat het om acht uur droog gaat worden ..dus eerst een bakkie in de auto. 
-
Met Kees ga ik 29 mrt naar de Amsterdamse Waterleidingduinen ...Dus de foto's lopen een beetje door elkaar ... in de awd zien we Brilduikers ..Wintertaling ..en Grote Zaagbek .. Ze kunnen elk moment uit de awd vertrekken.
-
De mannetjes van de brilduiker hebben witte stippen onder hun ogen ..Ik probeerde ze van de zijkant te fotograferen ..want dan is duidelijk te zien dat deze witte plekjes eigenlijk ook wat uitsteken ..en dat zijn kop aan de zijkanten erg plat is ..ik vergelijk het maar met een nasischijf. De kop lukt ..maar de uitstekende witte stippen ..moet ik u misschien tot volgend jaar verschuldigd blijven. 
Hier is zijn nasi schijf kop mooi te zien ...
Het vrouwtje is minder mooi ...ze kijkt over haar schouders of ze me wat kwalijk neemt :)
-
Het is zo nu en dan behoorlijk donker ..regelmatig neem ik mijn fototoestel in bescherming .Gelukkig steeds weer voor korte duur ..gelukkig zien de verwachtingen er voor komend weekend goed uit.
Putter
Grote Zaagbek
Fuut
Een fuut vangt een grote vis ..in eerste instantie krijgt hij hem niet doorgeslikt.We wachten af ..en dan spuugt hij hem weer uit ..een tweede poging lukt wel. Helaas was dit tegen het licht in ..maar blijft altijd een mooi moment.
Damherten ..
-