donderdag 1 maart 2018

Waterspreeuw

Het voelt ijzig koud aan ..  nu het kwik ver onder het vriespunt daalt. (woensdag 28 februari) En zelfs een gemiddelde scoorde van -6.6 graden met een windsnelheid van 6.5 meter per seconden.
Toch wil ik via ingang 'Oase' even kijken of de waterspreeuw ergens te vinden is.

-
-
-
De Waterspreeuw - Cinclus cinclus is geen onbekende vogel voor de Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD) veel mensen hebben de waterspreeuw(en) gefotografeerd in de winter 2010/2011. Acht jaar eerder in de winter 2001/2002 overwinterde hij ook in de awd.
-
-
-
Ook na 2011 waren er waarnemingen van waterspreeuwen in het gebied ..  zelf heb ik daar geen foto's van kunnen nemen. Nu in 2017/2018 had ik de waterspreeuw al op de foto gezet .. maar dat was door het donkere weer geen beste foto's. Vandaar nu nog maar eens even wat tijd aan besteden.
-
-
-
-
-
Het waterwingebied heeft ook in de winterperiode open en snelstromend water. Het zuurstofrijke ondiepe en snelstromende water is ideaal voor de waterspreeuw om insecten zoals waterpissebedden vliegen torretjes en verschillende soorten larven te vangen.
-
-
Toch zijn er ook stukken die wel dichtgevroren zijn ..
Een vos moet het in deze periode hebben van dieren die verzwakt of ziek worden. Maar voor de vos zelf is het ook een moeilijke periode.
-
-
De vossen zien er prachtig uit in hun wintervacht.. De paringstijd is net voorbij en de vossen gaan al beginnen met hun vernieuwde of nieuwe burcht. Een oud konijnenhol uitgraven scheelt ze veel werk ..liggen meestal hoog genoeg en bestaat al uit meerdere gangen.
-
-
-
-
Er komen nog wat fotografen aanlopen . maar die hebben het na vijf minuten wel gezien. Ik neem de tijd en pak gelijk even een bakkie .. Als ik dan net vijf minuten alleen staat gaat de waterspreeuw precies naar dat plekje waar ik hem graag had.
-
-
-
-
-
Een bokje en twee waterrallen .. komen regelmatig uit de dekking om aan de waterlijn te foerageren. De afstand is te groot om een mooie foto te maken. Dan had ik me stil moeten houden aan de waterkant. Daar was het toch echt te koud voor.


-
-