vrijdag 1 december 2017

Nederlandse Kust

Vroeg in de morgen fotograferen Cees van Ginkel ..Bert Hum en ik vanaf de Zuid-Pier IJmuiden de ..Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken (Tata Steel IJmuiden)  
Een zeer vervuilende industrie qua CO2 uitstoot. 
China is de grote concurrent. Maar of die door de lagere kostprijs ook klimaatvriendelijker werken? 


( Vanaf de Zuidpier - Foto Cees van Ginkel )
-
Eigenlijk moeten we de werkelijke kostprijs berekenen ..En kijken wie er het meest klimaat/milieuvriendelijkste kan produceren. Klimaat is een mondiaal probleem ..Duurzaamheid als leidraad. En daar zijn ze hier goed mee bezig.
Oeverpieper
Drieteenstrandloper
-
Geweldig filmpje van  .... 
-
-
Tussen de grote jongens .. dribbelen de drieteenstrandlopertjes van en naar de vloedlijn. Ze lijken meer te over het strand te waaien dan te lopen ..Om deze kleine vogeltjes te kunnen fotograferen hebben we een kuil gegraven :)   Nee hoor ..ga het zo verklappen hoe dan wel. 
-
Paarse Strandloper
De paarse strandloper... voelt zich hier tussen en op de basaltblokken in de winterperiode goed thuis. nu heb ik het dus verklapt .. geen laag standpunt ..niet plat op mijn buik op het zand.
 -
-
-
Nee gewoon een klein laagje water waar de strandloper drieteenstrandloper ..steenloper graag op
foerageren. De zwarte rand niet meepakken en je hebt je mini Noordzee ter pakken ... Zandvoort rechts is echt :)
Steenloper
Sneeuwgorzen
De sneeuwgorzen zijn nog aanwezig ... het zijn er geen vijftig meer. Nu is het mogelijk dat er verderop ook nog een groepje zit.
-
-
Zoals in gedragscode staat "Vissen op de pieren van IJmuiden"7)  -Behandel vissen met respect  - 8) Dood een vis met een harde klap .

-
Nu heb ik in mijn jeugd veel gevist .. van Snoeken ..Peuren .. tot noem maar op. Nu vis ik nooit meer .. en heb er ook een vreemd gevoel bij als ik het nu ziet. Toch kon ik er vroeger intens van genieten ..om s'nachts met vrienden. De teil voor de boot  ... en de paling in de zilverkleurige binnenkant van een wasmachine.
 (Nu heb ik daar mijn bedenkingen bij)
-
Zwarte Zee-Eend Vrouw
Meestal zie je zwarte ze-eenden als stipjes als ze voorbij trekken langs de kust .. schrijft de vogelbescherming . Wij mochten vandaag zowel het vrouwtje als het mannetje van wat dichter dan een stip bewonderen.
Zwarte Zee-Eend Man
-
-
De sneeuwgorzen ..zitten hier in het mooie ochtendlicht ...Het lijkt of ze de afstand wel goed vinden .. toch vliegen ze opeens zonder enige aanleiding weg.


-
-
-
In een relatief korte periode toch veel mooie momenten. Vooral de drieteenstrandlopers die eigenlijk zo geweldig meewerkte. En achteraf denk ik dan nog ..had wat meer foto's gemaakt .. en had daar meer werk van gemaakt.
-
..... IJmuiden