donderdag 23 november 2017

Sneeuwgors

Zuidpier IJmuiden ...Sneeuwgorzen.
In eerste instantie lijkt er weinig te zien .. in de natte en vochtige vegetatie net voor het duin.bij de zuidpier. Als er uit het niets opeens een groep van zo'n vijftig sneeuwgorzen opvliegt. Telkens als je denkt dat de groep gaat landen nemen ze een haakse bocht om dan bijna op dezelfde plek weer te landen.

-
-
Sneeuwgorzen zijn in Nederland wintergasten .. ze broeden in IJsland ..Scandinavië en Rusland en daar is hun zomerkleed wit van kleur met zwarte vleugels. Hier zijn ze in hun winterkleed zijn ze veel bruiner. 
-
-
-
Wind en stormwaarschuwingen voor de kust en ruime binnenwateren en de Noordzeedistricten .. het schijnt deze kleine sneeuwgorzen een worst te zijn .. Ze foerageren gewoon door.
-
-
-
-
Als de weersvoorspellingen windkracht 6 of meer uit de richtingen west ..zuidwest of noordoost is ..wordt de Zuidpier gesloten voor publiek. De zuidpier betreden als hij is afgesloten kost u 140,00 euro boete.
......loopt daar iemand?
-
-
-
Soms lukt het de sneeuwgorzen dicht te benaderen ..  een hond of een fotograaf die wat te schichtig beweegt. Daar hebben ze toch echt wel een hekel aan. 
-
-
-
 -
Nu had ik de sneeuwgors al eens eerder voor de camera gehad ..
Dat was bij de uitwatering in Katwijk. Maar zoveel sneeuwgorzen als vandaag .. dat maak je niet iedere dag mee.
-
-
Er komen steeds meer honden langs ...en de sneeuwgorzen vliegen van hot naar her. Ik blijf een beetje hangen op het zelfde plekje .. in afwachting tot ze vanzelf dichterbij komen. Een tactiek die eigenlijk beloont zou moeten worden al zeg ik het zelf :)
-
Zaadje ..
-
Helaas was dat niet waar .. en kwamen ze pas mijn kant weer uit
toen er twee passanten vroegen wat ik aan het fotograferen was. Gelukkig kwamen ze later alsnog eventjes mijn kant uit. 
-
Steenloper
-
-
Het was in ieder geval leuk om ze te fotograferen. Ook kwam dit vogeltje nog even voorbij huppelen .. wat dat was?
-
-
-