vrijdag 25 augustus 2017

Vegen Gewei (Schoffel)

We pakken op het moment dat het ochtendgloren zich aandient ingang "De Zilk" .. De lucht ziet er nog niet echt spectaculair uit ..maar daar komt gelukkig snel verandering in .. als we het bos (t'Oude huis) inlopen. Vandaag gaan we (Herman en ik) eigenlijk niet voor de zonsopkomst ..maar gaan we op zoek naar damherten die hun gewei aan het vegen zijn.


-
-
Een damhert krijgt ieder jaar een nieuw gewei (schoffel) Na het afwerpen in april/mei groeit er een nieuw gewei (bastgewei) ..deze is doorbloed en gevoelig. Het eerste gewei wordt aan het begin van het tweede levensjaar opgezet ..het zijn eigenlijk maar twee stangetjes .. We noemen zo'n hert dan spitser.
-
-
-
Een vos komt uit het het gebied "Paardenkerkhof " en kijkt gefocust naar het gebied "Toortsenvlak"  waar hij een aantal herten ziet. Hij steekt hier het pad over en loopt  richting varens .. nog voordat hij de dekking in gaat kijkt hij ons aan en schiet snel de dekking in.
-
-
Het stoppen van de doorbloeding gaat gepaard met veel pijn of jeuk .. het hert maakt onverwachtse bewegingen .. maakt een sprong en  ploegt zijn gewei door de grond.. Vandaag zijn het vooral de jonge mannetjes met kleine schoffels die aan het vegen zijn.
-
-
Zandhagedis ..
Met de zandhagedis gaat het de laatste jaren beter .. maar dit beestje heeft voor heel wat consternatie gezorgd in het verleden .. in het gebied "Ruigenhoek" .. hield een populatie zandhagedissen lang een bouwvergunning tegen.
-
-
-
We komen deze paddenstoel tegen .. hij ziet er uit als een zilverkleurige
eikel.Omdat ik hem niet kan thuisbrengen ..gebruik ik de app. van vroege vogels. (Geweldige app. trouwens)) 
Als antwoord kreeg ik: Duinstinkzwam. (Maar daar twijfelde ik aan)  
Ria Frieling dacht aan een Beurszwam en daar kan ik me meer in vinden. ..denk de gewone.
Parasolzwam ..
Hij heeft de grootste ...en dan hebben we het over de hoed. Hij is eetbaar .. maar ik zou hem lekker laten staan .

-
-

 Hoorde dat er bepaalde gemeentes zijn in Nederland die giftige paddenstoelen weg halen. zodat ze niet per ongeluk gegeten worden .. Moet toch niet gekker worden! Alles weghalen wat giftig en niet eetbaar is? .. (: 

-
Het gewei is straks klaar om te gebruiken voor de hiërarchie in de groep en in oktober voor de bronst .. Maar daar moet dit jonge mannetje nog even verstek laten gaan .. dat is meer voor de volwassen mannen. 
Jongen van de zandhagedis ..


-
-
Het is geen wonder dat deze jongen van de zandhagedis (duinhagedis) soms worden aangezien voor levendbarende hagedissen. 

   -