zaterdag 10 juni 2017

Woudaap

Als een aap klautert hij halverwege de rietstengels behendig boven het wateroppervlak ...om zo zich over het drassige gedeelte van het plassengebied/moerasgebied ..zich voor te bewegen. 
Vandaar de naam Woudaap. (Oorspronkelijk Wouwaap)




(Moerasgebied ..)
(Blauwborst ..)
(Rietzanger..)
De woudaap staat als ernstig bedreigd op de rode lijst ..Verschillende broedgebieden van de woudaap
zijn aangewezen als beschermd Natura 2000-gebieden. : Vechtplassen .. Strabrechtse Heide en Beuven .. Rijntakken ..en Oostvaardersplassen.
(Baardman)
De woudaap is moeilijk waar te nemen tussen dichte rietkragen ruigtes biezen en wilgen.
ze zijn ook niet de enigste die zich in deze omgeving thuis voelen (habitat). 
-
Jonge baardmannetjes laten zich horen en zien. Ping-ping-ping klinkt het in het riet. Een Roerdomp is me te vlug af ..en bewoog daar nog wat?
Zomaar een foto ..dacht dat er wat bewoog in het riet ;) ... (zoekplaatje)
Fazant ..
Kijk .. Gelukkig zijn er nog die hier kleur bekennen .. en zich de kaken rood schamen voor al die onopvallende gevleugelde dieren. Nu is de fazant geen echte vlieger ..maar meer een zware loopvogel ..
-
Struinende gedomesticeerde huiskatten (2'7 miljoen in Nederland) mogen zomaar beschermde natuurgebieden inlopen waar het voor iedereen verboden is. Sterker ik zag ook nog twee honden die vrolijk het water ingingen en achter een haas aan gingen. 
(Dodaars)
Woudaap ..
Ik kon hem zo niet bekijken met het blote oog .. door mijn camera kon ik hem bekijken.en fotograferen. De allereerste keer dat ik deze vogel werkelijk zelf zag. De foto's zijn dan niet echt top .. maar kan hem voorlopig van mijn bucket list wegstrepen :)
(Grutto)
(Torenvalk)
Torenvalk..kast met jongen. Hier zien we van alweer even geleden de succesvolle kast van de Torenvalken. De kast moet wel zo'n vier/zeven meter hoog hangen ..met de ingang naar het oosten. Hij kan gebruikt worden als schuilplek .. maar ook vanaf februari voor nestgelegenheid. (zes jongen ..straks meer)
(Grutto)
(Kluut-Pul)
Het zijn prachtige vogels .. en hun snavel is daarbij wel het eerste wat opvalt.Veel vogels die vroeger langs de kust broeden .. trekken steeds meer het land in.
(Knobbelzwaan)
-
(Je kan je moeders rug op ...)
Deze knobbelzwaan .. heeft drie jongen  ..Ze blijven nog maanden lang bij hun ouders .. De jongen liften regelmatig mee op de rug van één van de ouders. Zo kunnen ze door rovers niet gepakt worden en rusten ze lekker uit.
(Grutto)
(Fazant vrouwtje ..)

(Woudaap)
Onverwachts vliegt de woudaap laag over het water.. duikt het riet in ..en laat zich niet meer zien. Ik moet voorlopig genoegen nemen met deze foto's  .. toch hoop ik hem nog eens goed voor m'n lens te krijgen.
(Torenvalk)
-
De Torenvalk mannetje en vrouwtje zijn constant bezig met aanvoer van voedsel .. het aanbod van voedsel is ook bij deze predator van doorslaggevende rol .. de zwakste schijnt al heen gegaan te zijn .. ik zie er maar vijf van de zes.
De kast barst uit zijn voegen .. en de jongen groeien als kool.
Het leeftijdsrecord staat qua leeftijd op 16 jaar en 5 maanden.
Nog geen 10 procent schijnt vijf jaar of ouder te worden.
De Torenvalk is netjes opgevoed en bid voor zijn eten.
Bidden  is het stil blijven hangen in de lucht ..op zoek naar prooi.
-
Meerdere bezoekjes gebracht (o.a. met Joke) aan deze kast ..die op een mooie afstand is gesitueerd  en waar verstoring vanuit de auto zeker niet aan de orde is .. er zit zelfs nog een fietspad tussen. Ze stonden op het punt om uit te vliegen .. Ik neem aan dat dat inmiddels ook is gebeurt.
Icarus Blauwtje ..