donderdag 12 december 2013

Natuur en Crisis

10 december 2013 AWD Amsterdamse Waterleidingduinen.
Mede door de crisis ..zien mensen dat immateriële zaken een meerwaarde hebben.
Natuur is hot ..En dat bewijst de bioscoopfilm "De Nieuwe Wildernis" ..
Meer dan zeshonderdduizend mensen bezochten de film ..en nu krijgen we hem in een driedelige reeks te zien op Nederland 1.
Krooneenden...
Helaas heeft de crisis ook gevolgen voor natuur en milieuorganisaties ...De ruim honderd organisaties samen goed voor 3.696.393 leden ..verloren samen een recordaantal van 120.000 leden. 
De grootste organisatie blijft het Wereld Natuur Fonds ..
...maar die verloor...net als vorig jaar zo'n 45.000 leden
Meer Zie: KLIK
Vos..
Nu zie ik u denken .."En de natuur/milieu is zo hot?" ..
Dat klopt ..natuurorganisaties hebben 3.696.393 leden/donateurs ..
Vergelijk dat eens met alle politieke partijen bij elkaar ...die hebben gezamenlijk 300.000 leden.. 
-
Dat verlies van 3,2% van de natuur- en milieuclubs – in het vijfde jaar van economische tegenwind – zet een te negatief algemeen beeld neer. Kijkend naar de daadwerkelijke cijfers duikt ook een sterk dynamisch beeld op. Ook wordt duidelijk welke verschuivingen plaatsvinden in het totale veld. Soms staat extreme groei tegenover wat minder extreem verlies. Met een nog matig groeiende bevolking en een krimpende economie met fikse overheidsbezuinigingen moet het element groei gerelativeerd worden. Het is daarom ook lastig om etiketten te plakken op de ontwikkelingen.
  ( Marcel Vossestein )
Prachtig licht in het achtergebied...
Een goudhaantje zit tussen de takken ..maar om hem goed te fotograferen valt niet mee. En ik heb wat foto's geschoten ..in de hoop ..ja..meer dan hopen kon ik niet..want duidelijk zien door mijn lens ..was er niet bij ..hij blijft werkelijk geen seconden zitten.
Goudhaantje ..( als u hem kunt vinden :)
Eigenlijk zijn de Amsterdamse waterleidingduinen alleen toegankelijk van zonsopkomst tot zonsondergang .. (een ruim begrip) ... Maar de dagen zijn nu zo kort ..en natuurlijk ga ik dan ook veel te laat richting uitgang ..
Oké ..ik weet het ..ik ben fout ..maar spijt heb ik niet :)
Ik bleef  gewoon te lang in het achtergebied ..
En als ik dan bij het "Rechte Schuster Kanaal" aankomt ...
is de zon al aardig aan het zakken..
Eigenlijk moet ik me haasten om naar de uitgang te gaan ..
maar het is te mooi op dat moment om door te lopen
Als ik via de Pannelanderweg (door het bos)
uiteindelijk de uitgang ziet ..is het pikdonker ..