dinsdag 27 november 2012

Op Zoek Naar de Wilde Zwanen

Vandaag 25 November 2012
Als Ghita ..Herman en ik met.. pak hem beet.. zo'n windkracht 8 de AWD binnen gaan ...en over de Pannelanderweg naar het watergebied gaan.. merken we de kracht van de wind..
Bomen kraken ..bladeren dwarrelen in het rond ..takken breken af ...de beesten zoeken bescherming ...en wij ..wij trotseren de wind ..ook in open gebied... waar geen beest zich durft te vertonen..
Zelfs in het "Nieuw Kanaal" zie je de watervogels zoveel mogelijk de luwte opzoeken ..
Zwarteveld Kanaal..
Een buizerd laat zich nog horen/zien ..maar heeft de grootste moeite om zijn roer recht te houden..
Een camera stil houden is al een kunst op zich ..laat staan met dit weer..
-
Koud is het niet ..het is zo'n 12 graden..De zon probeert de aarde van licht te voorzien ..Donkere wolken steken daar een stokje voor ..En lozen zo nu en dan hun vocht ..En dat op een moment dat we tegen de wind in lopen..Vooruit kijken is dan bijna niet te doen..
Natuurlijk is het in het bos.. qua wind een stuk aangenamer ...
En dat weten de beesten maar al te goed..
-
Aardsterren ..
We hoopte op de eerste Wilde Zwanen  ..En die ga je niet tegenkomen in het bos..Dus een groot gedeelte van deze dag...brengen we door aan het water..Waar we de Brilduikers..Zaagbekeenden..Kuifeenden..Tafeleenden..en Krakeenden.. te zien krijgen....Maar helaas nog geen Wilde Zwanen..
( ARCHIEF - Wilde Zwaan - Januari 2012 )
Daar hoopte we natuurlijk wel op ..
In 2010 zag ik ze op 21 November en 
in 2011 waren de eerste wilde zwanen ook 
in November al waargenomen..
Nu zijn ze in November nog wel wat schuwer dan 
in Januari.. Maar het waarnemen alleen is al leuk :)



Aalscholver..
Vandaag had mijn camera weer kuren .. En veel foto's waren het aanzien niet waard ..
Inmiddels heb ik weer een nieuwe lens.. 
"Witteveld" ..
-
Aan deze foto van de Zaagbekeend is goed te zien dat er behoorlijk wat wind staat..Vandaag hadden we normaal gesproken met Ben naar Brouwersdam gegaan ...Het is maar goed dat we die afspraak verschoven hebben... 
-
De Pruikzwam bij ingang Oase is toch nog wat groter geworden..
Het was ondanks het stormachtige weer ..en een camera met kuren ..
een gezellige dag ..in de AWD
p.s. Ik zie nu regelmatig reclame inspringen op mijn site ..hoe kom ik daar van af ?