maandag 17 september 2012

Super?

In de Amsterdamse Waterleidingduinen is het al echt herfst aan het worden.. de luchtvochtigheid is deze morgen (16 September) hoog...De damp komt van het water .. En langs de bosrand zijn de gevechten en het burlen van de damherten goed te horen..
Hier een daar een soort piepen van de jonge kalfjes..die door het bronstgebeuren van hot naar her door het bos rennen..
In het bos zien we de herten Vechten..Vlaggen..Burlen..hun bronstkuil vergroten en bewerken met urine..
Urine is het parfum om de vrouwtjes (hindens) te lokken..
Ook rollen de herten door hun kuil zodat de urine lucht (zoet) ook op hun lijf blijft zitten..
Gelukkig zijn de damherten net buiten het bos goed te fotograferen..
En wat hebben de herten een metamorfose ondergaan..
In de laatste twee maanen..
Zijn ze uitgegroeid tot vechtmachines..
Esdoorn
Het draaiende zaadje van de esdoorn...is het eenvoudigste ontwerp voor een miniatuurhelikopter..dit om de zaden zo ver mogelijk van de boom te doen komen..Veel kinderen hebben wel eens een esdoornzaadje in de lucht gegooit... prachtig hoe hij dan met een draaibeweging naar beneden komt.
Eitjes van? ..Ik moet het antwoord schuldig blijven....
Ijsvogel
In het achtergebied..schiet een ijsvogel als een speer door de lucht..laag over het water..voorbij. Een vos laat zich op grote afstand zien.. En roofvogels zijn druk bezig..Ze maken graag gebruik van de termiek..Maar vandaag moet het denk ik ..op eigen kracht..want termiek onstaat meestal waarneer de zon schijnt en de grond verwarmd. wordt ..maar daar is vandaag geen sprake van..
-
Als Herman en ik hier even wat aan het fotograferen zijn..zie ik een steen die wat afwijkt..nu ben ik geen archeoloog..Maar ik zie wel dat dit geen gewoon steentje is..Het lijkt op een stukje van een deksel..voor de zekerheid stop ik het toch maar in mijn zak ( maar wat moet ik er mee :) ?
Een vos struint de oevers af op zoek naar voedsel..
Helaas ziet hij ons..
Hij loopt richting een pijp die in verbinding staat met een ander stuk kanaal..
En omdat het zo goed als droog staat ...verwachten we ook dat hij de pijp in gaat..
Maar nee...Hij kiest uiteindelijk om het riet in te duiken..
Snoek (Kleintje hoor ..)

-
Niet alleen de damhertenbronst is vroeg op gang gekomen..Ook de wintergasten zoals de Krooneenden en de Slobeend zijn vroeg.Voelen de beesten dat het ander weer gaat worden? Ik weet het niet..
Krooneend
Shell is zondag 9 september begonnen met de eerste proefboringen in het Noordpoolgebied..
Eén van de meest ongerepte natuurgebieden ter wereld..
Krooneenden..
Roep Shell op om de Noordpool met rust te laten..en te kiezen voor een schone toekomst.
Want de Noorpool...is ook van jou!
Fuut met Stekelbaars.
Bescherm de Noordpool
Teken De Petitie
Laten we zuinig zijn op de natuur!
Denk om de generaties na ons...
Natuur is Super ...Laten we het Super houden!