maandag 14 mei 2012

Dagje in de Natuur

Vroeg in de morgen vertrek ik om met Herman naar de Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD) te gaan..Het is vandaag moederdag..13 Mei 2012.. De meeste mensen liggen nog op één oor..Onderweg op de N206 zie ik de witte slierten damp uit het water over de bollenvelden trekken.. Schimmen in de weilanden..En dat blijken paarden te zijn..De natuur geeft nog niet alles prijs op dit tijdstip..Maar juist dan is de natuur op zijn mooist....
Mysterieus schouwspel..
Witte gedaantes dansen over het koude water..Dunne sluiers bewegen om hun heen....
Een groot bos wordt gehuld in een warme deken..Een dichte mistwolk rond een groot bos..
Dauwdruppels worden geslepen diamantjes..Bij een zonnestraaltje dat heel flauw verschijnt..En dan nog even een beetje kleur wil geven..voordat het in de mist verdwijnt..
De vogels zingen hun mooiste repertoire..Ze vullen de hoofdrolspelers feiloos aan
Tijdens dit prachtig mysterieuze schouwspel...Dat we vanochtend mochten gadeslaan...
Sprookjesachtig mooi..
Vorst aan de grond..Ja..ja..Het was nog best koud in de vroege morgen..
Gelukkig had ik daar rekening mee gehouden..
Konijnen in de duinen..
Veel Konijnen zegt iets over..of het goed of slecht gaat met het duin..Reden om jaarlijks in het voorjaar en najaar een Konijnentelling te houden..Konijnen houden de planten kort..Hun gegraaf zorgt voor verstuifing..En dus voor nieuwe leefgebiedjes voor planten en dieren..Vandaag zien we veel..heel veel konijnen..! Het lijkt weer goed te gaan met de konijnenpopulatie in het duingebied..
Gekraagde Roodstaart..
-
In het duingebied komen we deze gevaarlijke vijand van de konijnen tegen..Hij lijkt te slapen..maar schijn bedriegt..Want met één oog houdt hij de omgeving goed in de gaten..De afstand is niet echt groot..maar deze vos weet precies hoever wij mogen naderen ..om nog genoeg tijd te hebben om de dekking in te gaan....Wij zitten nu op afstand rustig op de grond..
Hij kijkt hier tegen de zon in.. En als we dan gaan staan.. Doet hij zijn tweede oog ook open en maakt even aanstalte om de dekking in te schieten.. Maar tot onze verbazing blijft hij ons aankijken zonder weg te rennen....En dat duurt best lang..Lang genoeg om rustig foto's van hem te kunnen nemen..
Het is een prachtige vos..
In het gebied "Haasveldersduinen"...
Nu komen Herman en ik meerdere vossen tegen vandaag..( vier wilde )Ook de Rugtasvossen zien we vandaag ..Maar zowel Herman en ik hebben daar geen foto's van gemaakt.. Er waren daar weer veel te veel fotografen ..Ook het voeren van de vossen bleek heel normaal...Dus Herman en ik gingen daar snel weg.
We laten de vos verder met rust....
Damherten krijgen hun nieuwe gewei..Vechten om de hierarchie is er even niet bij..
Tjiftjaf of Fitis...
Een Reegeit rust heerlijk uit op een top van een berg..Het lijkt wel of de dieren weten dat het vandaag mooi weer gaat worden..en ze nog lang in de avond aktief moeten blijven ..
Sint-jacobsvlinder..
Tapuit..(Twee Mannetjes)
Ze waren druk bezig..
En waren eigenlijk makkelijk te benaderen..
Nu is de Tapuit niet een vogel die graag vliegt..Het is meer een hipper...En dat is gunstig :)Nu ging het vandaag best goed om vogels te fotograferen..Normaal gesproken heb ik met mijn 300mm te weinig bereik en ik gebruik ook nooit een statief of zo..Maar vandaag waren de vogels denk ik ook in hun nopjes..En gunde me enkele aardige foto's ..voor mijn doen :)
Ook deze foto wilde ik graag plaatsen...(met een beetje geluk)
Damherten in de duinen van de AWD...
Ze wilde wel even poseren..
Misschien dat ze ooit deze foto te zien krijgen..?..Wat moet dat heerlijk wezen om zo de natuur in te gaan..Ik zou graag eens meegaan..te paard door de AWD..lijkt me helemaal super..Maar ja..Ik zie me eerder achterstevoren op een Ezel zitten..Die niet vooruit te branden is..
Vandaag was een heerlijke dag..met veel foto's....En mooie momenten..
Maar helaas ..Je kunt ze ook niet allemaal plaatsen..Dat zou gewoon te gek worden..
Wij hebben weer genoten van de AWD...U ook?