zondag 24 juli 2011

Lepelaarsplassen / Oostvaardersplassen

21 Juli...ging ik vroeg naar de Oostvaardersplassen..Ik had van deze dag al een log gemaakt......."Zeearend met Prooi"...(Wat een wereld moment was dat)
Natuurlijk had ik wel meer gezien deze dag..Nu ging ik vroeg voor de Edelherten..Vossen..e.d...
Maar helaas heb ik deze dag weinig groot wild gezien.
De Zeearend was wel het hoogtepunt van deze dag..Maar?
Ook de Lepelaars...en het Ijsvogeltje waren mooie momenten.
Dus die wil ik bij deze...nog even laten zien..
Ieder normaal mens ligt nog te slapen...Maar ik ga er deze morgen om vier uur uit..
Ja..Natuurlijk denk ik dan wel eens... "Spoor ik wel?"...Maar ik vind het nou eenmaal heerlijk om ..in de vroege morgen...de natuur in te trekken..Heerlijk...De natuur te zien ontwaken...schimmen in het donker te zien...de zonsopkomst..mee te maken...En dat het liefst bij laaghangende mist..Met een bakkie koffie en een sigaartje
.DE LEPELAAR
 Lopend door ondiep water beweegt de Lepelaar zijn snavel zijwaarts....heen en weer..
En zeeft op zo'n manier kleine visjes..(Stekelbaarsje in dit geval) en waterdiertjes uit het water..
Lepelaars overwinteren in gebieden langs de West-Afrikaanse kust..Een tocht van 4000 km.
Vandaag kon ik de Lepelaars van dichtbij zien...vanuit de kijkhut..
Vanaf eind Januari komen ze weer terug...om hier te broeden.
Het jong loopt achter de moeder aan...en bedelt om eten..
Het jong maakt piepende en zuchtende geluidjes..
De Lepelaar is familie van de Ibis...En was heilig in de Egyptische oudheid.
Het jong ..Zie ik zelf nog niet foerageren..
Hij haalt het eten wel uit de bek..van zijn moeder..
Ieder voorjaar trekken er ongeveer zo'n tweehonderd Lepelaars naar de Oostvaardersplassen.
De populatie Lepelaars is flink toegenomen..Nederland telt op dit moment zo'n 2200 broedparen..
Ze komen vooral voor op de waddeneilanden en langs de Ijsselmeerkust.
Ook de nabijgelegen Lepelaarsplassen zijn geliefd..
wat gaat die snavel ver naar binnen..hé! :)
De Lepelaar geld als zeldzaam diersoort.
Ijsvogel
Ook het Ijsvogeltje kreeg ik te zien..Het ijsvogeltje met zijn exotische uiterlijk..Is niet alleen een prachtige vogel..Maar ook zijn eetgewoonte is bijzonder.Met een mooie duik (soms wel 50cm diep)..Vangt hij zijn visje..De vis word eerst gemept..tegen een tak..zodat hij gedood of verdoofd wordt en zijn stekels of vinnen plat laat liggen.....De kop gaat als eerste naar binnen.
Al met al een geslaagde dag...In de OVP / Lepelaarsplassen