maandag 2 mei 2011

Groene Jonker

De Groene Jonker is nog een relatief nieuw gebied..(2008 was het klaar) En is onderdeel van de verbindingzone tussen de Nieuwkoopse Plassen en de Vinkenveense Plassen. De  wisselende wateterstanden (per seizoen) maken het een geschikt gebied voor vogels die in de Nieuwkoopse Plassen steeds minder ruimte krijgen.

Het is een paradijs voor de vogels/vogelaars..Zeker de moeite waard om eens te bezoeken..
Vogels als :
Geoorde Futen..Steltkluten..Porseleinhoentjes..Ral..Roerdomp..Kleine Plevier..Zomertalingen...Bergeenden..Bruine Kiekendief..Sterns enz..kunt u daar zomaar tegen komen.

Ben ... Bart .. Greet .. Herman en ik gingen het gebied om zeven uur in..
(Ik was weer wat te vroeg....Maar kon zo nog wel even de zonsopkomst fotograferen en nog even rustig een bakkie doen)..

Ik voel me zo net na Koninginnedag nog niet helemaal Top :)
En achteraf ben ik blij met mijn trui en bodywarmer...Want de temperatuur valt tegen..
Zeker met die wind.
Groene Jonker
Het gebied ziet er geweldig uit...Ben en Bart weten de weg..En ook hun kennis van vogels..komt hier goed van pas.Ik hoop de Geoorde Fuut te fotograferen vandaag...En volgens Ben gaat dat zeker lukken............. Voor wandelaars ligt er een wandelpad door het gebied..De gehele routte gaat over onverharde paden..En is niet echt geschikt voor mensen die slecht ter been zijn of een rolstoel nodig hebben.
Fuut met een baars..Je vraagt je af of hij die ooit weg kan werken?
(Bosruiter)
Steltkluut
De Steltkluut komt maar weinig voor in Nederland..En is als gevoelig in 2004 op de Nederlandse rode lijst gezet...Het geeft de waarde van dit gebied maar weer eens aan..Door de extreem lange poten is de steltkluut een opvallende verschijning...In de vlucht steken de poten ver achter het lichaam uit.
Ik neem aan dat zo'n pak/camouflagenet wel zin heeft..
Maar deze fotografen (ik trouwens ook) hadden hun bedenkingen hierbij..
De Rietzanger..
Je hoort hem luidkeels zijn liedje zingen...En als je hem dan ziet..
Dan valt het niet mee om hem op de foto te krijgen (met die sterke wind)...en met dat bewegende riet.
Ja...En dan de Geoorde Fuut..
Wow!!!....Daar is hij dan..de Geoorde Fuut..
Je ziet iedereen opeens actief worden...Wat is dit gaaf!
Dit is voor mij de eerste keer dat ik hem op de foto zet..
Wat een prachtige Fuut..Alleen die ogen al..!
De ondergelopen weilanden zijn zeer geschikt als broedgelegenheid voor de Geoorde Futen..
(Zelfs twee Geoorde Futen)
Geoorde Futen broeden in ondiep water..Waar ze een drijvend nest maken van rottende plantenresten.Als U naar de Groene Jonker gaat...Maakt U zoals Ben al vermelde..Een grote kans om deze prachtige futen te bewonderen...
Ik heb er heel veel foto's van gemaakt..Maar als ik die allemaal zou plaatsen op deze log...Ja...dat zou een gebed zonder eind worden ;)..Man wat is dit mooi!
(Torenvalk)
(Bruine Kiekendief )
Schapen houden het gebied open..(107 ha)...
Het is zeker een gebied waar ik meer naar toe wil..
Er valt daar zoveel te zien!...
(Bergeenden)
(Meerkoet met jong)
En dat in een routte van zo'n 4 km...( je loopt een beetje in een 8 vorm)
Op een klein parkeertereintje kunt U uw auto parkeren ( Hogedijk)
(Geen honden!)
We horen de Roerdomp van dichtbij..Maar ja..
Zo'n beest blijft wel in de dekking van het riet..
Ik hoopte dat we hem nog te zien kregen...Maar nee hoor..
Een Kievit vliegt voorbij...
(Snor)
We komen iemand tegen die iets verder een Snor gezien heeft...Herman..Ben..en Bart lopen die richting in..En Greet en ik dwalen even af..En zien de Bergeenden..Als Herman..Ben..en Bart dan weer terug komen...Laten ze geweldige foto's zien...Van "De Snor"....Dus Greet en ik wilde hem nu ook wel graag zien..Gelukkig laat hij zich goed horen ( Een Sprinkhaangeluid...maar dan veeeeeel harder) En ja hoor...Ik krijg hem ook op de foto (niet zo mooi als de andere..maar ik heb hem :)
Het was een geweldige dag..
Greet..Ben..Bart..Herman..Bedankt..(Dit moeten we meer doen)
Ben...Ik hoop dat ik eens mee mag..naar die andere mooie plekjes..
Gr Henk
----
Volgend verslag AWD..Met aangrijpende maar prachtige ingezonden foto's van Els Buijinck