woensdag 8 december 2010

Ijskristallen , Rijp , Aanvriezende mist (AWD) Amsterdamse Waterleiding Duinen

RIJP....
Volgens Wikipedia...Praat men dan over Ruige Rijp...ook Aanvriezende mist Bevriezende mist of Uitvriezende mist word genoemd.
Het is een vaste vorm van neerslag.
En onstaat bij een luchtvochtigheid van meer dan 90 % en een luchttemperatuur van -8 Graden Celsius.. (Het was in het AWD 3 graden onder nul..Dus dit klopt volgens mij niet helemaal..Ik ga er van uit dat Wikipedia gelijk heef t;) )...
Tegen de windrichting in ontstaan hierbij naaldvormige ijskristallen die zeskantige dendrieten vormen, die een redelijk grote omvang en bizarre vormen kunnen aannemen en daarbij meestal slechts langzaam groeien. Ruige rijp groeit tegen de wind in daar de lucht die van loefzijde komt aanwaaien een hogere luchtvochtigheidsgraad bezit , dan de lucht aan de lijzijde.

Aha...Zou dit het dus wezen?....
Ruige rijp treed in vergelijking met rijp zeer zelden op en wordt vaak verward met rijp of harde rijp.
Een Pimpelmeesje (en dus geen Koolmeesje :) Bedankt zie reactie's) in de Duindoorn..met Rijp..
Ik denk wel eens....
"Door het www kijken er ook mensen mee die dit vogeltje nog nooit gezien hebben...Die moeten zoiets als een gewoon Koolmeesje (voor ons)...Helemaal Top vinden"!!!
En ik geef ze ook geen ongelijk!....
Nog even over de wandeling..
Ik ga half twee richting AWD..( eerder kon ik niet vanwegen mijn werk)..Want ik had Rijp gezien..
En ja..ik denk dat U het al weet..
Maar met Rijp wordt ik Lijp :)
Ik heb dus..pak hem beet..twee uur de tijd...voordat het te donker begint te worden..
Nu denk U ...Twee uur!..Dat is toch lang zat..Nou..twee uur AWD...Geloof me...Dat is veel te kort :)
Zeker omdat ik hier....
Een Vos het riet in ziet gaan...
Ik ga er langzaam naar toe...En ik blijf hier een behoorlijke tijd staan...
Maar de Vos laat zich niet meer zien....Oei!!..Dit heeft veel tijd gekost...
En ik wil nog naar het achtergebied...
Dan moet je sneller lopen...hoor ik U denken...
Daar heeft U gelijk in...Maar het is hier en daar zo vreselijk glad...
Helaas weinig watervogels...Alles is bevroren..
Ook het Nieuw Kanaal..
Op het Klein Zwarteveld zie ik weer een Vos...Op grote afstand...
Maar helaas kijkt hij me aan...En hij gaat er dan ook gelijk vandoor...
Zaaddoos van Datura..met Rijp.
Zandvoort..(Duizendmeterweg) Schuilhut.
Spitser...voelt zich veilig in het achtergebied...
En een Buizerd...
Hier in de AWD ..is hij maar moeilijk te benaderen.
Het is al snel donker aan het worden...
En wat is de Winter/Vorst vroeg dit jaar...
Krijgen we een elfstedentocht in 2011...of mischien nog wel dit jaar.
Prachtig zo'n Elfstedentocht...Maar voor de beesten betekent het afzien..
Het is donker als ik het AWD verlaat..Ja..wat zijn de dagen kort.
________________


Extra
Volgende Blog meer over de Wandeling van 23 Januari AWD
-
Alex Verweij maakt prachtige foto's...maar het lukt me niet om daar te reageren..vandaar even zo..
-
Ik heb weer eens een avondje gebruikt om mail te verwerken....(bedankt voor de mailtjes)
...site's te bezoeken..
Ook kreeg ik weer prachtige foto's binnen... via mail (die komen binnenkort op de site)
-
Ben ik U vergeten...Heb ik niet beantwoord op U mailtje..enz.
Laat het even weten...Ik ben ook maar een mens :)
-
Via René Smits http://dewerelddoormijnlenzen.blogspot.com/ kreeg ik dit binnen..:
-
New works by Dzia, Klaas Van der Linden & Mark Goss.
Fish and Chips street and lifestyle store present a selection of new work by these three artists.The show includes paintings, drawings as well as installation pieces inside and outside the space.

The artists will also be presenting a collaborative copyzine made especially for and available at the exposition, which will show a greater insight into all three of the artists, with unseen pieces, photos and various other work.

Opening Saturday 11th December 2010 at 5pm
Fish and Chips, Kammenstraat, Antwerp, 2000

Closing Saturday 8th January 2011
Open Monday-Saturday 11am till 7pm