zondag 7 november 2010

Vies Herfstweer

Ondanks de slechte weersvoorspellingen gaan Herman en ik toch vroeg naar het AWD.... Nu zet ik niet snel een you tube filmpje op mijn site...Maar deze plaat schiet me door het hoofd...Het is eigenlijk een protest plaatje..U moet dit plaatje luisteren!!! :)
 

Het liedje is geschreven als protest liedje...in 1962.( Malvina Reynolds)
Het werd geschreven als onderdeel van een campagne om te stoppen met kernproeven (fall-out)......Het lied werd opgenomen door The Searchers , het bereiken van nummer 29 op de Amerikaanse hitlijsten in 1965, en nummer 13 in de UK in 1964.
---

Alles in de AWD was nat en glad deze morgen...Daar liepen we dan..In de regen..De plu..Voor bescherming van de camera..En een beetje voor ons zelf . Was het nou zo nat dat deze Snoek het eens aan land ging proberen ????
.........Geschubde Inktzwam

De "inkt", met daarin de sporen, is kleverig en trekt vliegen aan, door wie de sporen verspreid worden..Jonge exemplaren zijn eetbaar en smakelijk (maar alleen zolang de hoed nog wit is) maar moet wel direct na het plukken verwerkt worden. De zwam is niet meer eetbaar als eenmaal vervloeiing of verkleuring optreedt.
Een damhertje loopt langs het water/blubber/drijfzand.
Een ander damhert heeft het bijna te laat door...en keert snel terug...
Tot nu toe hebben we weinig wild gezien..
Wel een Brilduiker en een Zaagbekeend..(onze wintergasten)
De Duindoorn (Hippophae rhamnoides) ...er zijn mannelijke en vrouwelijke planten.
De bessen bevatten veel Vitamine C...Maar lekker?...Nee ik eet ze niet..
Reiger vangt visjes...en niet eentje...
Nee...De één na de ander..
Normaal gesproken vliegt hier wel eens het Ijsvogeltje..
En met een beetje geluk krijg je hem op de foto...Maar geloof me...dat valt niet mee.

Sterrenschot, ook wel heksensnot genoemd, is een geleiachtige substantie die men vanaf het voorjaar in de natuur kan aantreffen. De gelatine-achtige brei ontstaat wanneer een reiger of een marterachtige of vos een zwangere wijfjeskikker verorbert. In de maag van de predator zwellen de hydrofiele ei-omhulsels op, waarna de substantie wordt uitgebraakt. Ook als de eitjes niet worden opgegeten en achterblijven, kunnen ze opzwellen als ze in aanraking komen met vocht zoals na een regenbui.
De vraag is of de populatiegroei van de vos ongezond is. Als norm wordt gehanteerd dat er niet meer dan een vos per vijfhonderd hectare mag voorkomen. Deze norm is gebaseerd op de achterhaalde manier om hondsdolheid te bestrijden door afschot. Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van lokaas met een vaccin, zodat afschot niet meer nodig is. Wetenschappelijk onderzoek van biologen heeft aangetoond dat de vos in de meeste gevallen niet beschouwd kan worden als een schadelijke predator. In sommige gebieden is er echter wel sprake van een onnatuurlijk hoge populatie. De vraag is of deze overbevolking alleen door afschot kan worden tegengegaan. Het beperken van het bijvoeren van de wildstand moet daarbij zeker ook ter discussie worden gesteld. De vos heeft weinig natuurlijke vijanden. Maar ziekte en ouderdom eisen wel hun tol. Bovendien is er maar beperkte ruimte voor vossen beschikbaar. Men schat dat een vos behoefte heeft aan een territorium van 100 tot 400 hectare groot. Overtollige vossen worden continue door hun sterkere soortgenoten verjaagd en sterven uiteindelijk aan voedselgebrek.
Als ik het voor het vertellen had...Dan werd er voorlopig niks geschoten!!!
Wat de laatste tijd wel erg opvalt....We zien nog maar zelden een konijn..
Bekermos...Ik had er wat over gelezen/gezien bij http://utrechtseheuvelrug.punt.nl/ 
Tja...En als je dan weet waar je op moet letten...Is het gewoon wat eenvoudiger..
Dus met dank aan deze Site's....
Twee site's met veel aandacht aan de Flora..
Een Damhertmannetje..De bronst is over...Dus moet hij nu reserve's opbouwen voor de winter.
Een Pimpelmees met een uitdrukking van....??
Ik denk dat het met het weer te maken heeft.
Spitser
Op je paard door het AWD...Dat zou ik ook wel eens willen..
Lijkt me helemaal geweldig...Maar ik heb iets meer dan een jaar les gehad..
Het ging best aardig.....En soms stond ik gewoon verbaasd dat hij dan deed wat ik wilde..
Maar om nou te zeggen dat ik het gevoel had dat ik hem onder controle had....
Nee....Dat gevoel heb ik nooit meegemaakt :)
Zaaddoos van de Kardinaalsmuts (Bedankt Loes..Kijk zo leren we nog wat van elkaar)
 
Donker Damhert.
Herfst....En een beetje Lord of the Rings gevoel.
In gedachte hoor ik de paarden briezen...En de bladeren opwaaien..
Wie het weet...mag het zeggen...ik denk een Boompieper.
Het blijkt dus een Boomkruiper te zij ( met dank aan René. http://dewerelddoormijnlenzen.blogspot.com/ )
Dit hert sprong het water over..De bronst is voorbij..
En dan zijn ze toch een stukje minder tam..
(Beukenlaan...Als je herfst wil voelen meemaken...Ga dan naar de Beukenlaan...)
- Ik ga nog even naar ingang Oase..Even kijken of de Pruikzwam er al weer is..(bij Ingang)
Hij komt er aan....De Pruikzwam..
Je ziet hem...Maar daar is alles mee gezegt..
Maar één ding is zeker...Hij gaat weer heel mooi worden..Dus houd hem in de gaten!!
Op andere plaatsen is hij al veel verder dan in de AWD..
-
Meer: zie bij Herman Versteeg: http://herman-versteeg.blogspot.com/