zondag 24 januari 2010

Vos over het Ijs


Vandaag was het niet mijn bedoeling om naar het AWD te gaan. Ik had niets vernomen van Herman en de voorspellingen qua weer zagen er niet best uit. Regen of natte sneeuw gaven ze door. Maar..Toen ik vanmorgen even om een hoekje door het raam naar buiten keek, zag ik een mooie witte wereld. Dus snel omkleden spullen klaarmaken….en op..Naar het AWD!

Ik ging bij Schrama het Oosterkanaal over...Ik was wat aan de late kant. En er stonden al aardig wat auto's op het parkeerterrein van De Zilk.

De Schapen hebben geen last van de kou.
Ik kies ervoor om dwars door het duingebied Haasvelderduinen te gaan...Maar ik kom er eerlijk gezegd maar weinig wild tegen. helaas.

En de damhert...die valt nu wel op tusen de besneeuwde takken.

Het sneeuw hangt aan zijn schoffel (Gewei)...Altijd een mooi gezicht.
Echt...Ik geloof niet dat er teveel damherten zijn...Nu is dit gebied niet het beste gebied om damherten te zien..Maar ...Dan nog..Nee..Er zijn geen damherten teveel in het AWD.

Het gebied Leen Poes..Altijd Mooi!!
Ik bel even om te horen of Herman in het AWD is...Hij is er..Hij staat in de buurt van het Groot Zwarteveld..Maar hij is op weg naar de uitgang. De verbinding valt weg.
Ik loop door richting het Groot Zwarteveld.

Alles is mooi wit ...Helaas is het wel erg donker/grauw.(qua weer)
Het Rechte Schusterkanaal...Richting Zandvoort.
Een prachtige rietkraag.

Sporen van vossen kom je in dit gebied...In overvloed tegen.
Ik sta op een berg...En ik zie een stuk verderop nog iemand op een top van een berg.
Zo te zien is hij aan het fotograferen..Ik denk een vos..Maar dat is niet te zien van mijn kant af.
Ik besluit om een berg op te gaan aan de andere kant van deze persoon.
Als het een vos is...en hij gaat ervandoor...Dan moet ik hem hier vandaan te zien krijgen.

De afstand is groot...Maar hij is te zien...Hij gaat helaas voor mij..net de verkeerde kant uit..

Hij gaat de berg op...Er zijn meer vossen..

Dat hoor ik van de fotograaf...die bij me komt staan.Hij heeft er twee op één foto weten te krijgen.

En inderdaad...Er duiken er twee de struiken in ...en deze vos komt terug...
We besluiten om samen wat dichter te naderen..in de hoop er meerdere op één foto te krijgen.

We komen deze damhert hinde's tegen..
Maar de vos zien we niet..We lopen even verder en dan....

Komen we de vos tegen die het ijs over steekt..

Ja..Dat is kicken..

(Gert Hartman...weet ik inmiddels:))Ik schaam me dood..Want ik ben zijn naam vergeten :(...Wel weet ik dat hij verleden week Bas en Nancy hier is tegengekomen...Want hij begint over iemand die een prachtige foto van de Wilde Zwaan maakte..Die met tegenlicht een landing op het ijs maakte...Ik zeg "Dat was Bas zeker...En ja hoor.

Hij heeft geen site...Maar zijn foto's staan wel op het internet.
Hij zou me wel mailen.

Het juiste moment..Op de juiste plaats!

Zwanen..Maar we hebben vandaag geen Wilde zwanen meer gezien...

Maar wat is het hier mooi met die sneeuw!

En dan zien we weer een vos..Hij kijkt ons aan..

En gaat er vandoor..

Nu maar hopen dat hij ook het ijs oversteekt...Maar na even wachten..Besluiten we om terug te gaan richting uitgang....Hij moet naar Panneland en ik nog naar De Zilk..
Maar eerst doen we even een bakkie...Hij heeft geen koffie bij zich..Dus bied ik hem een bakkie aan.
"Ik heb wel een bakkie voor je..maar er zit wel melk en suiker in"....Geen probleem.

We nemen afscheid...Het was een zeer leuke en gezellige ontmoeting!
We zien elkaar wel weer in het AWD..
En ik wil via De Kippendellen terug richting De Zilk.

Dit is ook zo'n plekje...Wat altijd wel een mooie foto opleverd!

En dan pak ik het pad in het gebied De Kippendellen...Een prachtig paadje..Er zijn me een paar mensen voor geweest..aan de afdrukken te zien. maar veel zijn het er niet geweest.

Hertjes in de sneeuw...Ja dat is altijd een mooi moment.
Een beetje het Disney gevoel.

En dan vliegt rechts van me..waar een soort beekje loopt..de Reiger op...

Dat zo'n groot beest geen takken raakt...is al een wonder op zich...

Geweldig..de schaduw op het ijs...open water...alles wit...en op de voorgrond de dorre bladeren..Die plaats moeten maken voor nieuwe knoppen.

Een damhertje schrikt...en steekt vlak voor me het pad over.

De stier (midden met die witte plek op zijn flank...soort playboy teken :)...Met al zijn vrouwtjes.

Konijn.

Roodborstje

En op de rand van het Franse Vlak...Zie ik deze wilde Sneeuwman...Ook alleen een wintergast in het AWD..Moeilijk te vinden...Want deze albino heeft niet eens twee kooltjes of een bezem.
En zonder sjaal om zou hij het wel koud hebben.

Deze pony is uitgebroken...en vermaakt zich best in het AWD..
Wat een heerlijke dag...Wat ben ik blij dat ik alsnog gegaan bent...Super dat sneeuw....Jammer dat het zo donker was....Maar Ja!