dinsdag 22 december 2009

Met je Vrouw is Anders ;)

Ik wil na mijn werk naar het AWD..Want morgen moet ik naar de tandarts.
Anja heeft alles al klaar staan als ik thuis komt.En ze besluit mee te gaan.
We nemen ingang Panneland...En we gaan naar de vogelkijkhut.
Waarom: ten eerste omdat Anja niet al te ver wilt lopen...ten tweede omdat we dan een bakkie kunnen doen in de vogelkijkhut..(even een pauze) en er valt altijd wel wat te zien. en ten derde...Eigenlijk het belangrijkst...Ik wil nu wel weer eens een paar herten zien...En hier maak je de meeste kans om ze tegen te komen.
Bij de ingang vraagt een man (die samen met zijn zoon is) "bent U die man van de website?"..
Hij heeft me dus herkent..Wel leuk.
We raken aan de praat..Ze gaan voor de vos..dus naar het achtergebied ..en onderhand lopen we de Pannelanderweg af...We nemen afscheid..Want zij lopen door en wij slaan hier rechts af richting Vogelkijkhut.
We nemen het pad langs het water bij Pietjes Zwarteveld ( Het Eiland)..Aan je rechterkant kans op watervogels en aan de linkerkant kans op herten...Ik zie een mannetjes Zaagbek...En herten..Nee hier nog niet!
-
In de Vogelkijkhut
We doen hier even een bakkie....
Wintertaling
Door de roodbruine kop met de brede groene streep is het mannetje onmiskenbaar. Het vrouwtje is lichtbruin van kleur.
Deze vogels overwinteren vooral in grote groepen aan de kust.
En een Slobeend...
Hij valt op door zijn spatelachtige snavel..en zijn opvallende verenkleed (het mannetje).
Het vrouwtje lijkt een beetje op de wilde eend.
Als we de vogelkijkhut verlaten...zien we..waar ik naar op zoek was...De Damhert.
Een prachtig gezicht...zo in de sneeuw.
Enkele herten steken over.
De meeste onder U weten waar dit bruggetje is...altijd leuk om te zien..Dat stromende water.
Zeker nu er sneeuw ligt...Is het altijd wel een foto waard!
En meestal staat hier wel een reiger.
In de buurt van het Vinkenveld..en op het Vinkenveld..maakt U de meeste kans..om herten te zien.
En dat is gelukkig vandaag niet anders!
En waar je één hert ziet...in eerste instantie.
Daar zijn er dan meestal wel meer...
Zo ook dit keer.
De mannetjes hebben elkaar weer gevonden..
Jong en oud..zoeken elkaar weer op na de bronstperiode..
Soms zie je nog wel eens een gevecht..
Maar dat gaat niet om de vrouwtjes...maar om de rangorde..!
Een prachtige lichte damhert...zeker voor de winterperiode is dit behoorlijk licht.
We hadden het er nog over (man met zoon bij ingang Panneland)
Dat er ook donkere herten zijn...Nu worden ze in de winterperiode wat donkerder..Maar er zijn er ook die in de zomerperiode...Donker blijven.
En dat het met je vrouw anders lopen is dan met anderen...Tja..Anja blijft liever op de paden..
Ze vind het heerlijk om te wandelen....Maar?
Ze gaat naar het AWD met een ander idee dan ik...dus!
Ze praat graag onder het wandelen...b.v. over een nieuwe droger..of over de kinderen.. :)
En dat is natuurlijk niet erg hoor...Maar in het AWD heb je van die momenten..Dan moet je even stil zijn...Want er staat daar mischien een hert of een vos...of wat dan ook.
Kijk dit zijn van die momenten...dan moet je even stil zijn en een beetje geduld hebben.
Een mooie opmerking van haar is dan..."Je heb 'm..nu toch!!!??
En ook hier moet je even geduld hebben en de tijd..En op zo'n moment..kan de droger wat mij betreft gestolen worden :)
Heerlijk..Die sneeuw met die damherten....
Wat dat aangaat...
Altijd Bingo...op het Vinkenveld...Dus wilt U herten zien...!
Als je het Vinkenveld doorkruist....dan moet je van de paden af....En dat is voor Anja niets...Zeker nu met die sneeuw.
De broekspijpen..Zijn nat tot de knieen.
Gelukkig voor Anja...Is de uitgang niet ver.
Een mooie gloed over het riet...Het lijkt wel in brand te staan...heel mooi.
Maar alle gekheid op en stokje...Het was een heerlijke wandeling.
en ik had mijn Damherten.....Zo nu de droger!