maandag 8 juni 2009

Kalf Damhert AWD

Vanavond (9 Juni 2009) Loop ik Ingang Panneland binnen.
Ik loop rechtdoor (Gebied Panneland/Nieuw Kanaal).
Daar kom ik al snel de eerste hertjes tegen
Ik had het er deze morgen nog over met Gert-Jan dat het wel eens tijd werd om damhert kalfjes te zien. (Juni/Juli)....Laat ik nou vandaag het eerste kalf van dit jaar tegen komen.

Rechtdoor tot aan het Nieuw Kanaal...Daar kom ik deze damherten tegen.

Hier zie ik (voor in het gebied) ook best wel veel mensen lopen.
Hier bij het gebied Panneland lopen heel wat hertjes die aan mensen gewend zijn en dus gaan ze er niet snel vandoor.
Dit mannetje staat aan de waterkant bij het Nieuw Kanaal.
Hij zit zich te bewonderen in het water. Mijn voorkeur gaat niet uit naar mannen.....Maar hij mag er wezen!
Nieuw Kanaal.
Ik schiet halverwegen het Gebied Kromboomsveld in....Ik loop een klein stukje tussen de bomen waarachter een grote berg is. Langzaam (en vooral geen herrie makend) loop ik naar de top.........ik stel mijn cameraatje in , want ik verwacht dat er mischien wat te zien valt achter deze berg.
Met mijn cameraatje in aanslag....Schiet er opeens een damhert kalfje van de andere kant de duintop op.
Nog geen meter voor me.

In eerste instantie schrik je dan even...Maar in een reactie neem ik één foto.
En dan besef ik pas wat het is.
.................Een Damhertkalfje!!

Helemaal super.
Het damhertkalfje schrikt en blijft een fractie van seconden staan....En schiet er dan als een speer vandoor.
Het eerste wat ik dacht......"Als hij maar gelukt is" ....En dat blijkt later gelukkig ook zo te zijn. Toppie!
Het kalfje is nergens meer te zien...Wel zijn moeder.
Ik laat ze met rust verder.
-
In juni en juli, na een draagtijd van 230 dagen, wordt één kalf (zelden twee) geboren. Het kalfje weegt ongeveer 4,5 kilogram en heeft eenzelfde kleurenpatroon als volwassen dieren. Damherten die op volwassen leeftijd wit zijn, worden echter met een zandkleurige vacht geboren. Het kalf zal zich meestal de eerste weken verscholen houden in de vegetatie, maar het kan zijn moeder al volgen. De zoogtijd duurt gemiddeld zo'n twaalf weken.
Sary maakte een foto op 11- 05 - 09
Van een hert die bevallen was
zie:
Een zwanenpaartje met....maar twee jonge.
Op het Groot Zwarteveld trekken de kauwen de aandacht...Ze hebben zichtbaar moeite met een Buizerd die in de boom zit.
(Altans...Ik denk dat het een Buizerd is.)
Hij geeft het al snel op , en gaat er vandoor.
Op het Groot Zwarteveld...Moeflon Mannetjes.
En een Moeflon Jong
Je ziet haast het verschil niet tussen een damhert en een Moeflon.
Als ze straks tussen de damherten lopen....Dan denk ik dat veel mensen ze zullen aanzien voor een damhert.
Moeflon Ooi met jong.
Ze is nog aan de rui.
Net zo als deze Ram.
Geen vos te zien op het Groot Zwarteveld.
Wel zie ik de snoek Gebied Punt Van Het Verbrede...Ik had hem al een tijdje niet gezien.
Had hij zich verscholen in de pijp?...Al die tijd?
Dit word een nieuw rooster op het Gebied Middenveld.
Op het Middenveld...Deze Reegeit.
Ik ga op een duintop zitten mijn rugtas zet ik naast me ...en recht voor me zie ik het Nieuw Kanaal en het Gebied Eiland van Rolvers....Ik zit zelf in het gebied Panneland.
Voor me lopen deze damhertjes.
Ik neem een bakkie koffie...en terwijl ik inschenk komen er twee wel heeele tamme damhertjes nieuwschierig kijken....En ze blijven staan op een metertje of drie.
Het word al wat schemerig
Ik zit hier heerlijk en het is qua weer super.
Ik zie een vrouw en een man voor me in het gras lopen.
De man loopt op me af ...En ik denk "zal ik even naar hem toelopen..want zo jong is hij niet meer".
Maar het valt mee...en hij komt naast me staan.
Hij had deze avond willen wandelen met kennissen , maar die hadden afgebeld omdat buienradar regen voorspelde.
De man was duidelijk geïrriteerd hierdoor.
"Snap je dat nou...zo'n mooie avond"??
Hij heeft in Wassenaar gewoond en kwam hier heel veel.
Ze waren nu verhuist...Maar als hij in de buurt was dan ging hij even naar het AWD.
Met trots (en terecht) laat hij enkele foto's zien van Mannetjes damherten...Die hij deze avond gezien heeft.
Zulke foto's kun je ook in een hertenkamp maken....Maar die mensen die dat zeggen zijn hier in het AWD waarschijnlijk nooit geweest.
Want dan weet je het verschil wel.

Maar ook een boswachter zei eens : "Truus van vier hoog uit de stad wil in de weekende herten zien". Ik snapte de boswachter wel...Maar ik vond het wel degenererend voor Truus.(Dit ging om het afschieten van herten...Ja of Nee).

Dus was deze opmerking wel aardig.