donderdag 4 juni 2009

Ik ging in de avond naar het AWD (Woensdag 4 juni) Ingang Panneland.
Het is altijd lastig een keuze te maken welke ingang ik zal nemen.
De neiging om ingang De Zilk te nemen is altijd groot.....Het is namelijk de eerste ingang die ik tegenkom.
Maar ingang Panneland is lekkerder...want dat ligt meer centraal.
Ik ging bij de ingang rechtdoor over de Pannelanderweg tot aan het water , daar ging ik linksaf.
Richting Hondenvlak...Door dit stukje bos bij de Pannelanderberg.
En ik kwam al snel damherten tegen die lekker aan de kant lagen....todat ik kwam...Zie foto boven.
Het is wel een teken dat mensen de laatste tijd dit pad niet gepasseerd hebben.
Want anders hadden de damherten daar niet gelegen.
Dit damhert mannetje kom ik tegen als ik het Nieuw kanaal oversteekt.
Aan je linkerhand het Ruigeveld...Dit is altijd een mooi stukje.
Met in mijn rug het Eiland van Rolvers.
Daar zie ik deze Grauwe Ganzen met jong.
Nadat de gans als broedvogel in de Benelux was uitgestorven, kwam hij terug met de ontwikkeling van nieuwe polders. Rond 1970 was de grauwe gans een zeer zeldzame broedvogel en waren er in Nederland slechts ongeveer 150 paar. De grauwe gans stond toen bekend als wintergast. Rond 2003 broeden door een strenge bescherming er jaarlijks weer 8000 paar.
En.....Nu.... (bericht -2008)
Op Texel zullen op grote schaal grauwe ganzen worden gevangen en afgemaakt. Het eiland kampt met overlast van duizenden ganzen. Volgens woordvoerder Linda Dinkelman van gemeente Texel is het heel vervelend, maar is er op dit moment geen andere oplossing. ‘Er zijn nu vijf- à zesduizend ganzen op Texel, en dat is veel te veel. Ze veroorzaken schade, vooral aan de landbouw. Daarnaast vervuilen ze het zwemwater en verdringen ze andere weidevogels.’
Hij gaat dus tenonder aan eigen succes.
Maar ondanks dat ik ze regelmatig ziet....Blijven het mooie ganzen.
Ik loop richting het Groot Zwarteveld........
Waar ik een vos zie.
Ik loop in de dekking van het bos langzaam naar links.
Telkens als hij met zijn rug naar me toe staat....loop ik wat naar voren.
Gelukkig heb ik de wind in mijn gezicht...

Maar achteraf is dit niet echt nodig.










Hij schrikt wel even als hij me ziet staan...Maar hij maakt geen aanstalte te vertrekken. Hij gaat gewoon door met zijn zoektocht naar muizen.









Hij lijkt wel op die vos van de Schuilhut..die ook is gezien door Max en Marcel (Die Tamme)










Hij kijkt me soms aan met een blik van....
Hij is vergeleken met de drie vossen van gisteren...maar een klein snotneusje.
Die van gisteren waren twee keer zo groot (en twee keer zo mooi)
Maar het blijft wel oppassen geblazen....Het zijn tenslotte geen huisdieren!
Mischien als de verwilderde haren zijn uitgevallen....Dat het dan weer een mooi beessie is.
Ik kom er de laatste tijd wel heeeeeel veel tegen.
Maar helaas nog niet met jong.
Hij gaat weer verder...En ik vond het ook wel weer welletjes.
Ik loop langs het Zwarteveldkanaal...En aan de kant van het Middenveld terug richting uitgang.
Knobbelzwaan met nest in het Zwarteveld Kanaal.
Je ziet overal al zwanen met jong...Zou dit een tweede legsel wezen?
Als b.v. de eieren worden opgegeten zijn er vogels die dan weer aan een nieuw legsel beginnen.
Maar zo word het wel aan de late kant.
Het Vinkenveld half in of half uit de schaduw.
In de buurt van de Beukenlaan
Kom ik dit mooie groepie tegen.
Het word al een beetje schemerig...Hier in het bosgedeelte.
Ik hoor in de verte de Jachthoorns van de vereniging Hoornbazers t'Panneland
Heerlijk die Jachthoorns.
Digitalis/vingerhoedskruid.
Elke woensdag
Dus als U het een keer horen wilt...Meer http://awd-bossie.blogspot.com/2009/04/jachthoornblazers.html