woensdag 15 april 2009

Wild Gegarandeerd


Woensdag ging ik laat naar het AWD ingang de Zilk.Het weer was super en ik liep naar het achtergebied. Het wemelde van de wilde konijnen en overal schoten witte puntjes de bosjes in. In de dertiende eeuw ontdekte men de duinen als kweekplaats voor de konijnen. De duinen vormen een bijzonder geschikte biotoop voor konijnen :Het is er droog er groeit voedsel in de vorm van grassen en kruiden en de zandheuvels bieden prachtige mogelijkheden tot het graven van holen.Zo leverden de duinen het nodige op....mits men jachtrecht had.
Hier en daar komen de bladeren weer aan de struiken/bomen. Als straks alles mooi groen is word het wel wat lastiger om wild te zien.Maar je komt nog genoeg tegen.
Een mooi uitzicht vanaf een berg over het gebied De Vellen.
Het gebied De Vellen is een mooi gebied maar ik kom er zelf eigenlijk wat te weinig.
Het is altijd lastig als je naar het AWD gaat om een keuze te maken welk gebied je gaat bezoeken. Ik kies de laatste tijd veel ingang Panneland omdat het zo centraal ligt en vanwegen de variatie van bos,duin,water,en open grasland.
Dit was ooit het Limburg StirumKanaal.
Hij is gedempt en mag nu lekker verstuiven.
Een uniek stuk duin is dit geworden.
Ook achterin de duinen kom je veel damherten tegen......Meer hinde's.
En soms nog een paar mannetjes.
Op de terugweg bij de verbinding van het Kromme Schusterkanaal en het Nieuwkanaal staat deze vos me aan te kijken.
Het is weer zo'n rugtas-vos.
Maar deze ziet er goed en mooi uit.
Hij/Zij...Als ik het zo inschat....Een Zij.
Ten eerste is zij mooi en ten tweede lijkt het alsof ze zwanger is.
Ik kan er zo maar naast zitten hoor!
Zij ziet er in ieder geval stukken aantrekkelijker uit dan de vorige.
Als zij door heeft dat ze niets krijgt gaat ze heel dicht in de buurt op muizenjacht.
Ze maakt een sprong.....en ik ben weer eens te laat met afdrukken!
Ik blijf nog even staan kijken , maar ik moet weer weg want het gebied moet men verlaten hebben voor zonsondergang en het is nog een heel eindje lopen naar uitgang/ingang de Zilk.
Ik kom alleen maar kleine groepjes hinde's tegen op weg naar de uitgang.




Regelmatig vind ik wel patronen van hagel in het AWD...En ik vraag me dan ook af of dit illegaal of legaal gebeurt is?



Ik ben bijna bij de uitgang...Ik heb me gehaast om op tijd bij de uitgang te wezen......zie ik nog zat mensen die het gebied nog joggent of wandelend naar binnen gaan. Heb ik me daar zo voor gehaast.