donderdag 12 februari 2009

Mail Jan Willem Tuinman

(Foto Henk Bos)
Ik heb even een mailtje gestuurd naar Jan Willem Tuinman.

Beste Jan Willem Tuinman.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om op mijn site te kijken?
Ik heb namelijk een skelet gevonden en weet niet van welk beest.
Ook op mijn één na laatste bericht staat een foto van een damhert skelet....Is dat ook een damhertskelet?
-
Ik dacht zelf aan een vos of reiger.
Maar nu Jan Willem mij foto's gestuurd heeft van de vos en de reiger zie ik wel dat ik er totaal naast zat.
Jan Willem:
De schedel die u met de vinger aanwijst lijkt qua grootte op het achterhoofd van een ree. In onze jeugd hebben wij er ook eens een schedel van een ree gevonden.
Ofschoon ik de maat niet goed kan beoordelen zou het ook nog van een jong hert kunnen zijn. Maar daarvoor zou ik het in van dichtbij moeten zien.
Het is dus zeker geen reiger of een vos.Bijgaand een vossenschedel en die van een reiger.
Dit is van een vos...wat een kaken heeft zo'n beest. (foto gekregen van Jan Willem)

(Foto Jan Willem)
Hij ziet er zo enger uit dan bij leven vind ik.
En lijkt in de verste verte niet op de schedel die ik gevonden had.
Dit is de schedel van de reiger. (Foto's reiger van Jan Willem.)
Ook deze lijkt totaal niet op de schedel die ik gevonden had.
De schedel van de reiger is best wel mooi.
(Foto Henk Bos)
Dacht ik een schedel gevonden te hebben blijkt het een bekken te zijn!
Jan Willem:
Het dierlijk bekken kan ik niet beoordelen, ook hier speelt de afmeting mee die op de foto niet zichtbaar is. Het is vertekenend beeld. Hoe groot was het ongeveer?
Wellicht een idee om een klein liniaaltje mee te nemen in de fototas? Of anders uw hand bij het object houden als u een foto neemt, dan heeft u referentie.
Als u skelet schrijft dan wordt daar het hele skelet bedoeld, wellicht dat het beter is om bij een foto te schrijven "onbekend bot of botten van

Hierbij een paar foto's die ik zelf heb gemaakt in de AWD van een hinde met 2 jongen die plotseling voor mijn neus stonden. Een maakte een reuzensprong en jawel op de foto...



Dit waren een paar prachtige foto's van Jan Willem.
Hierbij speelde de timing een belangrijke rol.
Jan Willem:
Als u weer wat vindt stuur de foto dan per mail naar me toe dan kan ik daar z.s.m. op reageren.
Ik zal binnenkort nog even reageren over de reeënschedel
Bij deze wil ik Jan Willem bedanken zowel voor de uitleg als voor zijn foto's
Super!