zondag 17 augustus 2008

AWD Paardenliefhebbers

Paarden: Paardrijden in de Amsterdamse Waterleidingduinen
De speciale ruiterroutes mogen alleen worden gebruikt als men in het bezit is van een speciale ruitervergunning die bij het bezoekerscentrum afgehaald kan worden (men moet hiertoe in het bezit zijn van een ruiterbewijs); kosten ca. 35 euro.
Ik ben vandaag over het ruiterpad gegaan (gebied De Vellen en Hazenlegers)
(straks meer)

Ik was niet al te vroeg (9 uur) op het parkeerterrein De Zilk en er stonden al heel wat auto's geparkeerd.

Deze hinde was aan het foerageren.
Het damhert voedt zich voornamelijk met grassen, biezen en kruiden, aangevuld met jonge bladeren, bessen (rozenbottel, braam, bosbes), eikels, granen, wortelen en 's winters schors, hulst en heide.



Nog konijnen zat bij ingang De Zilk.
Volgens mij valt het mee met de myxomatose en is de konijnenpopulatie aardig op niveau.







Ondanks dat het de laatste tijd veel heeft geregend is het poeltje (Weitje van de Blauwe Paal)behoorlijk droog.



Hinde en Schoffelaar.





















Dit is het ruiterspad die ik als route nam vanaf Oude Haasveldersweg (De Vellen) naar lindenbergh-weg (Hazenlegers).
Dit ruiterpad groeit hier bijna dicht met Doornappel (Datura stramonium) fam. van de Nachtschade.
Het voordeel van een ruiterpad is dat je weinig mensen tegenkomt en meer kans maakt om wild te spotten.(dit keer echter niet).
Een groot nadeel van het ruiterpad is dat je goed moet opletten waar je loopt wat drollen betreft en het loopt behoorlijk zwaar door het mulle zand.
Deze amazone had daar geen last van.
Het lijkt me geweldig om met je paard door dit gebied te trekken.
Helaas mag je dan niet van het ruiterpad afwijken , en is ht zo niet mogelijk om overal te komen.
Ik moet zeggen dat ik meerdere malen ruiters en ruitsters in het AWD heb meegemaakt die zeer voorzichtig een wandelpad doorkruisde en die zeer zorgvuldig naderde i.v.m. wandelaars/kinderen of joggers.
petje af wat dat betreft!
Ook sprak ik eens een ruitster die vertelde dat door de lucht van het paard het wild niet zo schuw was als zij naderde.

Het watergebied.(mooi uitzicht).
Als je dan de hoogte van een paard meetelt , moet dat helemaal super zijn.
De rol van de wind..