zondag 4 september 2016

Nep Natuur

Amsterdamse Waterleidingduinen ..Nationaal Park Dwingelderveld en Het Nationale Park De Hoge Veluwe .. Ja ..ik loop wat achter qua foto's plaatsen .. Dus vandaar even een mengelmoes van de laatste tijd in één blogbericht verwerkt.

Een belangrijke en mooie predator in onze natuur. Door de één geliefd ..door de ander gehaat. En dat is niet altijd onterecht ..Ik denk aan de weidevogels. Toch mag dat geen reden zijn om ze vogelvrij te verklaren.
-
Onderzoek door Professor Stephen Harris van de universiteit van Bristol ..wees uit dat jagen op vossen zinloos is en zelfs averechts werkt.
Nationaal Park Dwingelderveld
-
Heel veel gezien hebben we niet van dit uitgestrekte park.  Je kunt
hier bijvoorbeeld wel 45 km fietsen  Wij hebben wel even het bezoekerscentrum bezocht ..en een kleine wandeling via het veld naar de schaapskooi gemaakt.
Dwingselderveld 
 In de avond nog even bij een parkeerterrein gestaan met uitzicht over het gebied en een mooie zonsondergang. daarna één overnachting in "Ruinen" .. We moeten hier eens wat langer blijven en dan fietsen huren .. om deze grote omgeving te bekijken. Nu de Hoge Veluwe..
Hier op de wildbaan ...staan veel fotografen
Toch heb je hier nog niet het idee dat de bronst hier al bezig is.
Sterker ..het mannetje laat niets van zich horen .. en heeft meer oog voor de appels.
Op zoek naar appels ..
Vos AWD
En dan hoor ik fotografen praten over de AWD ... AWD is Nep-Natuur zegt er één ..Ik vraag hem "waarom is de awd nep-natuur?" .. Omdat de dieren daar tam zijn in dat kaalgevreten hertenkamp ..ik ga daar nooit naar toe...zegt hij
AWD
Natuurlijk vertel ik hem dat het een prachtig industriegebied is .. en dat zijn beeldvorming totaal niet strookt met de werkelijkheid. Natuurlijk zijn er plekken die wat kaler zijn .. maar op de meeste plekken is het paradijselijk mooi .
Damherten AWD
Je mag van alles vinden ..over damherten en vossen Maar een Nep-Natuur is het zeker niet!
Vos AWD
Edelherten HV
Hij staat natuurlijk wel op de wildbaan om mooie foto's te maken.
En hier komen de dieren ook niet zomaar ... is het daarom nep?
Reemsterveld HV
Je hoort het wel meer : 
Nederland heeft geen natuur!
Of ze noemen het al snel een hertenkamp ..Kaalgevreten gebied ..
of degenererend gecultiveerd .. een dierentuin.
Tegenlicht ..
Man ..ik noem mijn achtertuin al natuur ..Als ik daar een Dagpauwoog..Atalanta of een Gehakkelde Aurelia ziet ..En ook in mijn tuin heb ik een predator ..die zo nu en dan een kikker of een vogel pakt .. en dat is de kat van de buren .. (vervelend ...maar daar doe je weinig aan)  En nog sterker ..de vogels eten insecten uit mijn tuin (ook daar heb ik mee te leven ..dat is natuur)
Burlen
Bronst 2016 
De zon is bijna onder .. echt een mooie zonsondergang gaat het niet worden ..
Dus we gaan op huis aan .. (AWD)
Ja..de definitie van natuur? Voor mij ...het (on)kruid al tussen de tegels.
Grrrrr...