maandag 29 augustus 2016

Eerbetoon

Vroeg in de morgen ..als het zicht nog niet optimaal is ..deels door de nacht en deels door de mistflarden. Ja ..dat is de tijd dat ik graag in de natuur bent. Schemerdieren trekken zich terug in de dekking ..en dag-dieren laten zich langzaam zien. Ook zijn er veel dieren die eerst moeten wachten op de zon ..omdat ze eerst echt moeten drogen.




Koeien net aan de buitenkant van de awd... (blijft altijd mooi)
-
Hier aan de buitenkant van de AWD .. tegen de weilanden aan is een ruiterpad ..Ik verwacht hier o.a. de buizerd .. of vossen ..ook het horen van een bosuil is hier niet ongewoon. Opeens steekt er iets over .. een marterachtige? Ik gaat het nooit weten .. 
In de AWD breekt door het bladerdek de zon door ..
Een damhert staat letterlijk in de spotlight.
-
En vandaag was het weer mistig ..Hier bij het "Eiland van Rolvers" ..maken twee zwanen een
landschapsfoto compleet .. een damhert zwemt over,
-

-
De zon breekt door .. hier op het "Middenveld" ..het gouden uurtje is bijna voorbij .. Ja .. zonsopkomst en zonsondergang heeft toch altijd wel iets magisch 
-
-
Ook het IJsvogeltje laat zich even zien .. eerst het mannetje en even later het vrouwtje. Zoiets geeft toch ook altijd een extra meerwaarde aan een natuurgebied.
-
Bij de boomkikkers valt eerst de ravage op. Grote takken van bramen zijn afgeknipt en hangen in de struiken .. ik hoop maar dat de jonge boomkikkertjes een veilig heenkomen hebben gevonden. Deze volwassen boomkikker schijnt nog vertrouwen te hebben in de mens .. en blijft rustig zitten.
-
En de damherten? ..ach..ze hebben weinig keuze ..ze moeten wachten op het oordeel van de rechter. Ik verwacht dat de rechter ook dit gebied gaat bezoeken ..met hopelijk onafhankelijke mensen ...die bekwaam en integer zijn. 
-
Kijk ..dat meningen verschillen daar kan ik mee leven .. maar dat mensen zich in de discussie mengen ..zonder ooit in het gebied te zijn geweest.. daar erger ik me aan. 
Stemmingmakerij .. 

-
Ze denken dat de awd één groot dor gebied is .. dat totaal kaal gevreten is. Nou echt niet ... en nu koeien en de schapen uit het gebied zijn gehaald .. zie je vele soorten gras en is de graasdruk van damherten nu zelfs wenselijk.
-
De Amsterdamse Waterleidingduinen is een top-natuurgebied met wel degelijk een geweldige en bijzondere biodiversiteit ..Juist de aanwezigheid hier van best wel veel damherten maakt dit relatief klein stukje duingebied het verschil .. en zo worden onze duinen geen eenheidsworst ..
En neemt daardoor de biodiversiteit juist toe.