maandag 15 augustus 2016

Boomvalk Leiden

De Boomvalk Leiden
Ze staan als 'kwetsbaar' vermeld op de Nederlandse Rode Lijst.
Een nest dat eenmaal door boomvalken wordt gebruikt krijgt bescherming ..Een eigen nest maken zit er niet in.. Nee..ze kraken liever een oud nest van Kraaien en Eksters.
Een boomvalk nest moet worden beschermd .. want ze moeten de kans krijgen om terug te keren naar hun oude nestgelegenheid ..Een nestgelegenheid mag onder geen beding verstoord worden. Laat staan vernield!
-
Hier in Leiden zijn ze gaan broeden op één van de drie kunsthorsten (kunstnesten) Vorig  jaar werden er als compensatie voor de bomenkap van de bomenrij aan de Ehrenfestweg (waar de boomvalken waren gespot) drie kunsthorsten geplaatst in de bomen aan de Wassenaarseweg. 
-
 Deze kunsthorsten zijn geschikt als alternatieve broedlocatie voor
de boomvalk. Het was bioloog Gert Jan van Pelt ..werkzaam op het Bio Science Park ..die de gemeente op de broedlocatie van de boomvalken van 2014 wees.

-
En ja ..Hoe geweldig is het dat deze mooie roofvogels nu broeden op deze alternatieve plek op de Wassenaarseweg in Leiden. En twee jongen hebben groot gebracht.
Regelmatig ga ik even kijken bij het nest ..De jonge valken groeien als kool.
-
Hier lijkt het er op dat hij me herkent :) Op dit moment zien we nog enkele nestveren bij de jonge valken ..Regelmatig laat één van de twee zich goed zien. Het is lastig fotograferen door de bladeren. Zeker met witte wolken op de achtergrond ..
-
Bij een lichte achtergrond zoals foto hier links ..is het bijna niet te doen ..de afstand is al enorm. En zelfs met mijn 600mm is het nog een hele kunst om ze goed op de foto te krijgen .. Vader en moeder valk komen regelmatig met een prooi ..vandaag zie ik dat ze een zwaluw krijgen. 
-
Gelukkig vandaag een blauwe lucht.. dat zijn de betere omstandigheden om te fotograferen.
Vogels als ..kwikstaart ..spreeuwen ..en hier vooral zwaluwen zijn hier niet veilig met dit paartje boomvalken in de buurt.

Nu heb ik ook foto's dat ze met z'n tweeën aan de buit trekken.
Maar de kwaliteit van die foto's zijn niet toonbaar ..dus moeten we het met deze foto's doen.
-
Het is steeds moeilijker te zien of het een jong of een volwassen boomvalk is die op het nest zit. Zoals ik het vandaag zag .. is er één van de twee jonge al uitgevlogen ..en krijgt ze les van één van de ouders op het veld achter de bomen. Ik hoor ze ..en af en toe zie ik ze ook samen. Fotograferen lukt niet ..daar gaat het net te snel voor. .
Vandaag ga ik weer op bezoek .. met Ghita 
Het nest is leeg ze zijn uitgevlogen ... we zien ze op grote hoogte.
Ik dacht ze nog even aardig op de foto te hebben ..maar nee :)
Nu maar hopen dat ze volgend jaar weer gebruik gaan maken van deze nestgelegenheid in Leiden.