woensdag 20 juli 2016

IJsvogel

Vervolg (Deel 2)  IJsvogel Ruige Hof
Ik wil het niet helemaal met de mens vergelijken ...maar wij nemen een bosje bloemen mee ..het ijsvogeltje geeft zijn vrouwtje een visje. Nu realiseer ik me gelijk dat ik daar ook mee thuis kan komen.:)
Helaas missen Ghita Herman en ik de overdracht van het visje ..wat normaal vooraf gaat aan de paring. 


Het vrouwtje lijkt bereidwillig ..
Maar meer dan neusje neusje gaat het niet worden ..
Natuurlijk! .. Het mannetje heeft hoofdpijn ...en vliegt weer weg.
Amerikaanse Rivierkreeft 
De Amerikaanse Rivierkreeft .. is een exotische alles eter . Als het gras nog nat is gaat hij het land op .. Ook aan het eind van de paartijd gaan de vrouwtjes het land op ..graven zich in en leggen wel 1400 eitjes.
Dreigende houding van deze kreeft.
-
Qua determineren is het ijsvogeltje toch wel één van de herkenbaarst zijnde vogel. Bij zo'm soort vogel ziet iedereen gelijk wat het is ..en dat is bij de meeste vogels toch wel anders ..Dan zou je het liefst hebben dat ze een kenteken hadden .. zodat we gelijk konden zien welke vogel het nu eigenlijk was/is.
-
-
Het mannetje is wat onzeker geworden ..kamt en schud zijn verenkleed even uit. Ja...alles moet top zijn voor het vrouwtje. 

-
Fuut
Deze jonge fuut kwam langs de hut en vroeg om aandacht :)
-
In Deel 1 stonden al enkele foto's van de ijsvogel met snoek...Als je op internet zoekt op kleine bak Pike kun je zien wat voor een monster dit had kunnen worden. 

Als ik het zo zag ..dan schat ik in dat deze ijsvogel wel een weekje vooruit kan.
Je vraagt je af hoe hij het voor elkaar kreeg ..maar hij ging er toch echt in.
-
En ja ... na zo'n duik moet er weer gepoetst worden. Op één dag poetst hij wel zeven keer zijn waterdichte en isolerende verenkleed. Zo'n poetsbeurt kan wel twintig minuten duren.
Schaatsenrijder
Een wants .. die over het water loopt .. de Schaatsenrijder (waterwants)
-
Mannetje
De blauwe schicht is zijn bijnaam .. en inderdaad door de weerkaatsing van het water zien we ze regelmatig ..net even te hoog en te dichtbij voorbij de kijkhut scheren .. De blauwe kleur aan de achterkant moet ze boven het water onzichtbaar maken voor roofvogels.
Vrouwtje
-
Ja..Natuurlijk maak je daar in een relatief korte tijd veel foto's 
Dit is dan ook maar een klein gedeelte van de foto's die ik gemaakt hebt 
Maar opeens is een ijsvogel foto waar die gewoon stil zit op pak hem beet vier meter afstand
minder aantrekkelijk ... Nou ik heb ze nog voldoende in mijn archief :)