zaterdag 4 juni 2016

Konijnen Duinen

Nu zijn we maar wat zuinig op de konijnen ..in de duinen.
Maar dat is wel eens anders geweest ..Zelfs natuurliefhebbers waren het er over eens .."De konijnen waren een bedreiging voor de rijk begroeide duinen ..en moesten worden uitgeroeid. Ze eten zeldzame planten uit het duin ..zelfs de orchideeën moeten er aan geloven.
 Jagers en beheerders deden er dan ook alles aan om de laatste konijn uit het duin af te schieten.

KIJK ...Dat zelfde verhaal horen we nu van de damherten!
En nu de koeien en schapen uit het gebied gehaald zijn ...zie je dat het gras niet bij te eten is voor de herten ..Vandaag veel ..heel veel vlinders in de awd
-
-
Vandaag 4 Juni 2016 ga ik bij Ingang "De Zilk" naar binnen ..Het is mistig ..en dat neemt even toe als de zon doorkomt. Met mist ziet de awd er sprookjesachtig mooi uit.
Damherten in de mist.
"Palmveld"
-
In een geul ..ga ik op een stronk zitten ..ik heb nu een laag standpunt. Een bakkie koffie ..wat eten ...en nog een bakkie.. En dan komen de konijnen langzaam maar zeker uit hun hol. Je zou verwachten dat er eerst een volwassen exemplaar naar buiten komt ..de rammelaar of de voedster ..Maar nee hoor ..het zijn de jonge nieuwsgierige konijntjes die het eerst naar buiten komen.
Jonge konijntjes noemen we lamprei .. Ik noem ze gewoon jonge konijnen hoor :) En dit jonge konijntje met een wit vlekje op zijn kop was totaal niet bang. 
-
Toch moet hij uitkijken in de awd voor roofvogels ..hermelijn bunzing en vos ..Ook de bosuil weet wel raad met jonge konijntjes ..en dat zie ik wat later in de morgen..Eigenlijk niet geschikt voor mensen met een slechte maag
-
Ik ga er niet van uit dat de koolmees het konijntje het konijntje heeft gegrepen en in de boom heeft gesleept :) Waarschijnlijk is de dader niet ver weg ... En ik denk dat ik hem ziet ...Ja ,, De dader (rechts) 
Je ..moet alert blijven .. het gevaar kan overal vandaan komen.
 -
Met hun grote ogen ..kunnen ze zowel opzij boven en zelfs schuin
achter gevaar zien ...Ze zijn met één grote familie ..en alarmeren elkaar door op hun achterpoten te trommelen. Toch zie je dat als je ze de tijd geeft ...dat ze wennen aan mij ..Ja ..Zelfs aan mij :)
-
-
Het is nog steeds mistig  ...Ik had over de vlakte wel een keer een vos verwacht ..Maar helaas zijn ze hier niet meer zo sterk vertegenwoordig als enkele jaren geleden. Toen zagen we hier wel eens acht vossen gelijk.
-
-
Ja ..eerst moest de konijn de duinen uit ..dan de damherten ..En
eigenlijk ook nog het liefst de vos ..Ja ..pro-jacht mensen willen echt alles schieten ..
-
Ja...er moet natuurlijk wat te schieten blijven ..en dat is nog goed voor de biodiversiteit ook!
Nou .. Gelooft u dat ... Plezierjagers zijn stropers!
-

-
Bastgewei ..
Goed Nieuws! :
Nieuw Zeeland heeft alle levende wezens erkend als voelende wezens ...Dit is groot nieuws Nieuw Zeeland heeft een ongelooflijke wet er doorheen gezet wat elke natuurliefhebber al wist .. Dat alle dieren voelen op dezelfde manier..als wij voelen. Ook worden dierentesten en onderzoek op dieren gestopt Alle jacht ...en vangen van wilde dieren is illegaal gemaakt. Dieren zijn voelende wezens ..met zowel positieve als negatieve emoties ..
En voelen pijn en stress ..