maandag 9 mei 2016

Geelpootruiter Rijnfort Oegstgeest

Zondagmorgen 9 mei 2016 ..gaan Herman en ik naar de Amsterdamse Waterleidingduinen...De lucht kleurt wel ..maar om nou te zeggen spectaculair ..Nee ..niet echt! 
Nu weet je het nooit hé ..de lucht kan ieder moment veranderen 
Hier op de brug van het "Oosterkanaal" valt het in ieder geval tegen.

Hier onder deze bomen "Franse Vlak" ..
ligt het kabouterdorp van de awd ... zeker voor kinderen leuk om daar eens op zoek naar te gaan.
het is ook niet zo ver van de ingang/uitgang "De Zilk".
Oosterkanaal
Langzaam maar zeker begint de lucht rood te kleuren ..Ja ..Dat is toch wel het mooiste moment van de dag ..Helaas is zo'n moment naar je gevoel al heel snel voorbij.. Zeker als de zon zich werkelijk laat zien.
Hier merk ik dat mijn conditie echt slechter is geworden.
Met de grootste moeite hou ik Herman bij ..Ik wil nog maar één ding ..richting uitgang.
-
We gaan even zitten bij het water .. en doen een bakkie koffie. Al snel horen we de groene kikkers ..kwaken Met hun kwaakblazen versterken ze het geluid.. De bedoeling is natuurlijk om de vrouwtjes te lokken.
de weerspiegeling van die grote kikker-ogen is natuurlijk gaaf..
Maar ook als hij zijn kwaakblazen laat zien 
We zijn al vroeg weer bij de uitgang ..helaas is de awd even niets voor mij ..
Eerst moet mijn conditie verbeteren .. 
-
Deze zijn genomen langs Rijnfort ..een braakliggend nat terrein in Oegstgeest 
De Kievit pullen laten zich goed zien ...toch moeten ze waakzaam zijn ..
Een Sperwer pikt zo nu en dan één van de pullen uit het gras.
Het is levensgevaarlijk als je zo jong bent ..
het beste is om goed te luisteren naar je ouders ..
Deze was ondanks de waarschuwingen van zijn ouders ..toch te nieuwsgierig. 
Ja..vervelend dat de sperwer jonge kieviten pakt ..
want we moeten zuinig zijn op deze vogels.
Helaas gaan ze hier bouwen ..en dan is dit mooie gebiedje verleden tijd.
Maar voorlopig maken veel vogels gebruik van dit natte gebiedje..
Bontbekplevieren Kleine Plevieren ..Kieviten ..Scholeksters ..Tureluurs ..en Ruiters..
Ja ..Ruiters en er moet zelfs een Kleine Geelpootruiter tussen zitten..
Het is gewoon met mijn camera 600mm niet te doen ..ik hoor van vogelaars met een telescoop dat hij er zit ..Ik neem tegen beter weten wat foto's ...maar het is gewoon echt te ver!
Ik moet het doen met de haas ..en de pullen van de kievit ..
Ook niet erg hoor :)