dinsdag 21 april 2015

De Kwak Blauwborst Snor en Rietzanger

Het is vroeg in de morgen ..als Herman en ik het natuurgebied "De Groene Jonker" bezoeken ..Wat gelijk opvalt is toch de hoge waterstand ..Ik vraag me dan ook af waarom ze dat doen..Met grote slikplaten trek je veel meer vogels ..zoals de Steltkluten..Porseleinhoentje..Groenpootruiters Waterral ..Bosruiters ..Grutto's ..Tureluurs ..Snippen en Kemphanen.


Nu zijn in het gebied vooral de meeuwen en de ganzen dominant aanwezig..
-
De Rietzanger ..Snor. Rietgors en Blauwborst zijn hoorbaar aanwezig  De Rietgors is duidelijk te herkennen aan zijn wenkbrauw streep ..het is dat zijn geluid hem verraad ..anders is hij nog lastig te vinden in het riet.. anders is het met de Blauwborst ..die komt zo nu en dan hoog boven het riet uit..en laat zich weer fladderend in het riet zakken..
-
Ook deze vogel is duidelijk te herkennen door zijn zang ..
-
Een Kiekendief laat zich in het riet vallen..
Her en der schieten ganzen de hoogte in .. Deze actie gaat zo snel ..
Dus echt scherp kreeg ik hem niet op de foto ..

-
Nog zo'n vogel die je hier in het gebied duidelijk hoort ..De Snor ..De snor staat op de rode lijst ..Deze vogel maakt een snorrend geluid dat lijkt op de Sprinkhaanzanger ..U gaat hem duidelijk horen als u dit gebied bezoekt.
De Kwak
-
Bij de ingang van Avifauna is deze wilde Kwak te zien..Hij profiteert waarschijnlijk van het voeren in dit park..Ik neem enkele foto's ..voordat hij hoog in de bomen ..voor mij niet meer zichtbaar is ..Ik hoor van mensen dat hij daar een nest heeft ..en dat ze er twee gezien hebben 
De Kwak staat op de rode lijst .. Overdag zit hij meestal stil in een boom ..en hij wordt actief tegen de schemering en s'nachts.. Het is een prachtige vogel (Reigerachtigen) 
De Witte Kievitsbloem dreigt uit te sterven ..in het wild..
Terwijl hij in tuincentra gewoon verkrijgbaar is ..