dinsdag 3 december 2013

Krooneend

Amsterdamse Waterleidingduinen ( AWD )
De zon komt langzaam op als Herman en ik het AWD gebied binnen zijn  Vogels vliegen over ..en gaan van hun rustplaats naar hun fourageergebied  ..Helaas is de zonsopkomst dit keer niet echt spectaculair ..

-
Wel hebben we deze morgen lang profijt van het zachte ( gele ) ochtendlicht ..
wat voor veel fotografen ...het moment is voor de mooiste foto's/kwaliteit 
Krooneend
De krooneend is in Nederland een redelijk zeldzame
broedvogel .. Een goede waterkwaliteit met weinig
voedingstoffen is voor de krooneend een must.
Een beheerder mag dan ook blij wezen als hij de krooneenden 
in zijn moeras/watergebied aantreft.
We hadden geluk ...want ze zoeken normaal gesproken snel de rietkant op ..
om daar zich te verschuilen bij gevaar ..
Nu zijn berken altijd al mooi ..maar met dit licht ..weerspiegeling..wolken ..
zijn ze helemaal top.
De winter komt er aan ...maar de herfstsfeer is nog volop aanwezig ..
-
We struinen een gebied door ..en zien een vos ..
we blijven achter een struik staan ..en de vos loopt nog wat onze kant uit..
voordat hij blijft staan ..ons ziet ..en zoals ook een ree doet ..
kijkt hij snel om zich heen om de vluchtroute te bepalen ..
alvorens snel de dekking in te schieten.
Wat het is? ...ik weet het niet ..maar er zit iets vreemds op het blad..
Herfstsfeertje...
Damherten trekken van het "Eiland van Rolvers" ...richting "Witteveld"
Slechts één Wilde Zwaan ..krijgen we te zien ..
De zon verliest het ...van het wolkendek ..
Meestal neem ik de tijd .. in de natuur..
maar helaas had ik nog een afspraak staan ...dus was het voor mij kort dag :)