zaterdag 6 juli 2013

Vechtende Vossen Amsterdamse Waterleidingduinen ( AWD )

Vandaag 4 Juli zien Ghita en ik spontaan een gevecht tussen twee vossen ..Net op het moment dat we een bakkie willen gaan drinken ..horen we de vossen behoorlijk te keer gaan ( koffie kan dus wel even wachten :)
Op een afstandje van zo'n tien meter ...zien we dit heftige gevecht tussen twee vossen die hun territorium aan het verdedigen zijn ..voedsel is absoluut niet aanwezig .. Dus geen manipulatie !
Het valt me mee dat de foto's nog zo goed van kwaliteit zijn ..
Want geloof me ..dit gaat echt met een turbo snelheid..
Regelmatig krijg er één een knauw ..
En stukjes haar van hun wintervacht ...vliegen in het rond..
Het gevecht duurt best lang ..
Ik schat zo'n tien tot vijftien minuten ..
Het grootste gedeelte speelt zich af in de struiken ..
Dus daar geen foto's van ...
Een derde vos heeft al snel door dat het menens is ..
En maakt daarom snel rechtsomkeer..
Als één van de vossen de ander in zijn poot bijt ..horen we een ijzige gil ..of kreet
Niet veel later gaat het gevecht door in de struiken ..
Eén van de welpen hoort het zenuwachtig aan ..
Geen onbekende voor insiders is de Witte indiaan ..of zoals hijzelf graag genoemd wordt ..Jave.
Hij laat hier een tekening zien van Marijke Lunenburg ..
Damhert ...
Dodemansvingers ..
Snoek
...En natuurlijk had ik nog veel meer foto's ..Maar het gevecht van de vossen kreeg natuurlijk voorrang ..