zaterdag 11 mei 2013

Werelds ..

( AWD ) Amsterdamse Waterleidingduinen
9 Mei 2013 .. Ik kreeg van Ronald Beuwer ( zie KLIK ) een mailtje .. met de vraag :
"Ik ga ( samen met Erik Foekema ) donderdag 9 mei weer naar de AWD. Er komt dan een instagram maatje van mij langs Konsta (@kpunkka) uit Finland. Heb je dan misschien eventueel zin om een dagje met ons op pad te gaan?"
En daar had ik wel oren na .. We spreken af om 11.00 ..
Dus ik ga deze morgen eerst alleen ....vroeg in de morgen naar de Zeereep..Helaas staat er veel wind en ook zie ik deze morgen geen mooie zonsopkomst of mist ..Maar wel een mooie donkere wolkenpartij.

Gisteren ( 8 Mei ) was te lezen in het Haarlems Dagblad : Geen jacht op damherten in de dorpen.. HAARLEM - De kogel is door de kerk: rondzwervende damherten mogen worden afgeschoten. Maar inwoners van Zandvoort, Aerdenhout of Vogelenzang hoeven niet bang te zijn voor jagers op straat. ,,De dieren worden alleen afgeschoten in speciaal aangewezen gebieden. En die liggen ver buiten de dorpen’’, vertelt Désiré Karelse van de Faunabeheereenheid Noord-Holland.

Deze instelling regelt de gang van zaken rond de jacht op de dieren die zich niet langer in beheerde gebieden, zoals de Amsterdamse Waterleidingduinen of de Kennemerduinen, bevinden.

Volgens Karelse gaat het om ongeveer tweehonderd herten die leven in het groene overgangsgebied tussen duin en dorp. De rechter heeft onlangs de provincie Noord-Holland toestemming gegeven om een ontheffing te geven voor afschot. De Faunabeheereenheid zoekt nu geschikte jagers.
Onderweg naar de Zeereep..
-
Een paar konijnen en een enkele damhert laten zich zien..
En nog voordat het 11.00 uur is ..zoek ik zelf ook een beetje de beschutting op ..
En ga ik op zoek naar de Zandhagedis ..die ik vandaag niet te zien gaat krijgen ...of toch wel?
-
Eén vos laat zich zien ..het is één van die tamme vossen..En op grote afstand volg ik de vos ..zodat hij zijn eigen natuurlijke gedrag laat zien..Nu loopt zo'n vos best nog best snel door ..dus ik moet nog goed opletten om hem niet uit het oog te verliezen ..
Zo af en toe kijkt hij om ..ik zie hem een sprong maken in het gras..
Ik dacht dat hij een muis te pakken had ..
-
Maar als ik later thuis de foto's bekijkt..blijkt het een Zandhagedis te wezen .. De Vos pakt zo nu en dan wat uit het gras ..maar wat hij nou precies vangt is me niet echt duidelijk..Daar is de afstand net iets te groot voor .. op een gegeven ogenblik loopt hij met een bek vol
En als hij dan ..het dichte struikgewas inloopt ..raak ik hem uit het oog..
Later in die middag als ..Ronald ..Erik..en Konsta er zijn..
krijgen we meerdere vossen te zien ..En als je daarvoor uit Finland komt om vossen te fotograferen ..
Dan behoeft het geen uitleg ..hoe gelukkig zo iemand daar mee is..
-
Iedereen die voor het eerst een vos ziet..vergeet dat moment nooit meer .. Ook ik weet dat moment nog goed te herinneren Jaren later kijk ik de foto's wel eens terug .. En als ik ze nu zo zou maken ..Dan gingen ze
waarschijnlijk de prullenbak in ..Ja ..een mens is toch altijd bezig om zo'n mooi mogelijke foto te maken ..Het kan altijd beter .. En toen in die tijd liep ik met een cameraatje zonder zoom..
Het was weer een geweldige dag in de AWD ..
( Zeker toen ik thuis zag dat ik toch de Zandhagedis op de foto had :)
En ik heb genoten van Konsta ..die dankzij Ronald een onvergetelijke dag had bij de vossen.